Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Specialisté na pracovní off roady

Specialisté na pracovní off roady

 
image1005

Když firma potřebuje odolný a skutečně terénní vůz, musí se připravit, že ji to bude něco stát. Ale nabídka na našem trhu zahrnuje nejen luxusní a nákladné off-roady, ale také racionálně pojaté modely, jako stvořené pro pracovní nasazení v drsných...

 
Když firma potřebuje odolný a skutečně terénní vůz, musí se připravit, že ji to bude něco stát. Ale nabídka na našem trhu zahrnuje nejen luxusní a nákladné off-roady, ale také racionálně pojaté modely, jako stvořené pro pracovní nasazení v drsných podmínkách. Takové vozy nabízí i španělská Santana, značka, kterou u nás sice každý nezná, ale kterou nelze při výběru pracovních off-roadů ignorovat.
 
Pojem terénní automobil dnes zahrnuje širokou škálu různých konstrukcí, z nichž některé si navzdory vzhledu karoserie toto označení ani nezaslouží. Nepostačuje dokonce ani základní dělení na skutečné off-roady a vozy SUV (Sport Utility Vehicle – vozidlo pro sportovní vyžití), protože zejména ve druhé kategorii najdeme vozy velmi rozdílných vlastností.
 
Není „teréňák“ jako „teréňák“
Připomeňme si, že jedním ze základních atributů skutečného off-roadu je především koncepce karoserie s žebřinovým rámem, zatímco SUV mají samonosnou karoserii, tedy stejnou základní koncepci, jako běžné osobní automobily. U SUV také nenajdeme tuhé nápravy a jen zřídkakdy uzávěry diferenciálů. Jejich funkce je dnes nahrazována elektronickými systémy, ale praxe ukazuje, že ty nejsou ani přes svou technologickou vyspělost vždy rovnocenným protějškem klasické možnosti napevno propojit pomocí uzávěry přední a zadní nápravu (u mezinápravového diferenciálu) nebo levé a pravé kolo hnací nápravy. A to už nemluvíme o skutečně náročných podmínkách, kdy je potřeba použít třeba naviják: jeho chycení na žebřinový rám umožňuje bez nebezpečí poškození karoserie tahat větší silou, než u navijáku přimontovaného přímo na samonosnou karoserii.
 
Vozy SUV také nejsou konstruovány pro neustálé využívání v tvrdých terénních podmínkách. Jejich filozofie je jiná: umožnit průjezd terénem, když je to potřeba, ale zároveň zajistit co nejlepší vlastnosti při jízdě po zpevněných komunikacích. U off-roadů je tomu jinak – v řadě případů se počítá s nepřetržitým provozem vozu v náročných terénních podmínkách a tomu je podřízeno i dimenzování důležitých prvků konstrukce vozu. Právě takové automobily jsou vhodné pro firmy, jejichž činnost zahrnuje servis či dopravu osob nebo materiálu v terénu. Skutečné off-roady ale nejsou levnou záležitostí a navíc jsou ještě vystaveny značnému namáhání a tedy i většímu opotřebení, než běžné vozy ve fleetu.
 
Užitnost místo image
Firmy, které potřebují pracovní terénní vozy tedy musí i v této oblasti myslet racionálně – nemluvíme nyní o mohutném SUV pro vrcholový management, ale o skutečném „dělníkovi terénu“, který je určen pro servisní pracovníky, montéry a podobně. Ti nepotřebují image, ale spolehlivý „nástroj“ pro svou práci. Takovou možností může být na našem trhu ještě nepříliš známá značka Santana, jejímž dovozcem a zároveň prodejcem je plzeňská společnost Dajbych s.r.o. Ta zároveň vytváří vlastní distribuční síť, která dnes čítá 11 dealerů a servisů v České republice a na Slovensku.
 
Automobilka Santana sice nemá zvučné jméno, ale zkušenosti s výrobou terénních automobilů jí rozhodně nechybí. Její továrna v jižním Španělsku vyrábí terénní vozy již bezmála padesát let. Celkově jich zde bylo vyrobeno přes milion, což dělá ze Santany jednoho z největších výrobců off-roadů na světě. Po mnoho let zde vznikaly v licenci vozy Land Rover Defender, později také Suzuki Vitara. Na těchto modelech jsou dnes postaveny modely, prodávané přímo pod značkou Santana. Jsou zacíleny právě na zákazníky, kteří potřebují cenově výhodný a dostatečně kvalitní a robustní automobil pro pracovní nasazení.
 
Klasika v novém hávu

Hlavním modelem španělské značky Santana je dnes PS 10, uvedený na trh v roce 2003. Konstruktéři vyšli z předchozího modelu 2500, což byla licenční verze Land Roveru Defender, rozhodli se ovšem řadu věcí vylepšit – ať již komfort řidiče, ergonomii či celkovou výkonnost. Proto se dá navzdory zachování základních osvědčených tvarů vozu hovořit o nové konstrukci. Karoserie PS 10 je ocelová, zatímco Defender sází na hliník. Větší využití oceli přináší úspory ve výrobních nákladech a tudíž příznivější cenu, nehledě na mnohem snazší opravitelnost ocelových dílů karoserie (hliník vyžaduje speciální vybavení karosárny). Obojí je pro klasického firemního zákazníka výhodou. K pohonu slouží osvědčený turbodieselový čtyřválec IVECO 2.8 se systémem vysokotlakého vstřikování common rail, který poskytuje maximální výkon 92 kW a točivý moment až 275 Nm. Od konce roku 2006 bude navíc k dispozici turbodiesel 3.0, splňující emisní normu Euro 4.

CELÝ ČLÁNEK PŘINÁŠÍ NOVÉ VYDÁNÍ MAGAZÍNU FLEET

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz