Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Strategie bezpečnosti silničního provozu

Strategie bezpečnosti silničního provozu

 
image62

Již téměř dva roky existuje v České republice Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, jejímž cílem je razantní snížení počtu usmrcených i zraněných v silničním provozu v České republice i celospolečenských nákladů s tímto fenoménem...

 
Již téměř dva roky existuje v České republice Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, jejímž cílem je razantní snížení počtu usmrcených i zraněných v silničním provozu v České republice i celospolečenských nákladů s tímto fenoménem spojených. Jejím přijetím vláda České republiky na svém zasedání dne 28. dubna 2004 jednoznačně vyjádřila svůj zájem řešit tragickou situaci na našich silnicích a zásadně snížit zbytečné ztráty na lidských životech i obrovské ekonomické ztráty, které s nimi souvisí.
 
Od počátku devadesátých let až do roku 2003 v České republice každoročně umíralo na následky dopravních nehod okolo 1300 lidí, dalších 6000 bylo zraněno těžce. Ztráty vyplývající z následků nehod v silničním provozu překročily 50 miliard Kč. Úroveň bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích byla a bohužel i doposud je v České republice výrazně horší než ve většině zemí Evropské unie. S ohledem na neustálý růst silniční dopravy je jasné, že pokud by se nepřijala účinná opatření ke snížení nehodovosti, naše porovnání s partnery v EU by se dále zhoršovalo. Schválením základního cíle Strategie, snížit do roku 2010 počet usmrcených v silničním provozu na polovinu v porovnání s rokem 2002, se naše země připojila ke společnému cíli EU vytýčenému v Bílé knize evropské dopravní politiky.
 
Základní prostředky k realizaci cíle
Z podrobné analýzy nehodovosti byly identifikovány hlavní a nejcitlivější oblasti – prostředky, na které je třeba  soustředit pozornost a ve kterých je nezbytné dosáhnout významného zlepšení. Ty jsou zaměřeny na:
 
- Snížení počtu nehod a jejich následků způsobených nepřiměřenou rychlostí
- Snížení počtu nehod a jejich následků způsobených nedáním přednosti v jízdě
- Snížení počtu nehod a jejich následků zaviněných pod vlivem alkoholu a jiných drog
- Snížení vážnosti následků nehod zvýšeným používáním zádržných systémů
- Zvýšení ochrany zranitelných účastníků silničního provozu
- Vytváření bezpečného dopravního prostoru
- Zlepšení opatření bezprostředně po nehodě
- Zvýšení respektu účastníků silničního provozu k dodržování právní úpravy
- Koordinování všech činností
 
V těchto oblastech pak byla navržena hlavní opatření, následně rozpracovaná do konkrétních nástrojů, které by měly účinně zlepšit situaci v bezpečnosti silničního provozu. Opatření jsou orientována do preventivně výchovných činností, na cíleně zaměřený postih přestupků, organizaci, legislativu a zlepšení bezpečnostních parametrů komunikací. Navržená opatření a nástroje berou v úvahu i mezinárodní závazky České republiky, zejména doporučení ECMT/CEMT a dokumenty Evropské Unie. Strategie je otevřený dlouhodobý dokument, který bude každoročně vyhodnocován, případně aktualizován. Strategie, její obsahové zaměření a především pak její realizace je založena na principu spolupráce a spoluzodpovědnosti všech dotčených orgánů, organizací a i ostatních subjektů působících v dopravě a všech účastníků silničního provozu.


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz