iFLEET » Archiv 2005-19 » Teplo ve správný čas

Teplo ve správný čas

 
image481

Nepříjemné pocity při usedání do vymrzlého interiéru vozu zná každý, i ten kdo má k dispozici vytápěnou garáž. Tu si bohužel nelze vzít na cesty s sebou, a tak často nezbývá, než v zimě čekat dlouhé minuty, než se atmosféra ve voze dostane alespoň...

 

Nepříjemné pocity při usedání do vymrzlého interiéru vozu zná každý, i ten kdo má k dispozici vytápěnou garáž. Tu si bohužel nelze vzít na cesty s sebou, a tak často nezbývá, než v zimě čekat dlouhé minuty, než se atmosféra ve voze dostane alespoň nad bod mrazu.

Řešení tohoto nepříjemného problému je dnes už dostatečně známé a poměrně jednoduché – nezávislé topení. Jím vybavený vůz lze vytopit ještě předtím, než nastane čas odjezdu a špičku mezi výrobci těchto užitečných pomocníků představuje firma Eberspächer z Esslingenu, která se specializuje na vývoj a výrobu nezávislých topení a výfukových systémů. V obou případech dodává své výrobky pro prvovýbavu řady automobilek. V jejím výrobním programu jsou nezávislá a přídavná topení vhodná jak pro osobní, tak lehká užitková či nákladní vozidla.

Dva systémy pro všechny
Nezávislé topení Eberspächer dnes volí pro svůj vůz stovky majitelů nových vozů a jejich počet každoročně stoupá. Nabídku tvoří dva základní systémy: teplovzdušný, určený pro užitkové a nákladní vozy, a teplovodní, který je používán jak pro osobní automobily, tak nákladní vozy a autobusy. Řada teplovodních topení značky Eberspächer má název Hydronic, teplovzdušná topení jsou prodávána pod názvem Airtronic.

Teplovodní systém řeší již zmíněné předehřátí motoru, protože je napojen na jeho chladicí soustavu a ohřívá tedy chladicí kapalinu. Ta v motoru cirkuluje díky vestavěnému čerpadlu. Teplo ze systému samozřejmě proudí také do interiéru vozu, který vyhřívá.

Teplovzdušný systém naproti tomu ohřívá pouze vzduch, který pak proudí do prostorů, kam jsou vyvedeny jeho výdechy. Tedy do interiéru, případně i do nákladového prostoru, pokud je to vhodné. Tento systém není používán pro osobní automobily, ale je vhodným řešením pro užitkové a nákladní vozy. Jeho výhodou je vysoká flexibilita z hlediska zástavby, protože jednotku lze namontovat do kabiny vozu i mimo ni. Jedná se tedy o efektivní řešení pro vytápění kabin řidičů nákladních vozů nebo třeba zemědělských strojů, sanitních vozů a podobně.

Konec trápení chladem
Řada řidičů volí problém se zmrzlým vozem jeho nastartováním a následným dlouhým během motoru na volnoběh. Jedná se ovšem o velmi nevhodný postup, který je v přímém rozporu s uživatelskými pokyny pro provoz vozu. Motor se na volnoběhu zahřívá jen zvolna, jeho mazací systém není schopen dosáhnout stoprocentní účinnosti a dochází tedy k nadměrnému opotřebovávání některých komponentů pohonné jednotky. Při teplotách pod bodem mrazu by tedy trvalo i desítky minut, než by se motor zahřál natolik, aby mohl dodávat teplý vzduch pro rozmrazení skel a vyhřátí interiéru. A to ještě není všechno: u některých motorů, konkrétně moderních vznětových agregátů v kombinaci s velkoprostorovou karoserií (MPV) je vyhřátí interiéru vozu obtížné i za jízdy. Při použití teplovodního nezávislého topení je vše naopak: už při startu je motor předehřátý, což se příznivě projevuje v jeho sníženém opotřebení díky okamžitému náběhu optimálního mazání. Start zahřátého motoru také méně namáhá jeho mechanické části a spoří palivo.
Co všechno mohou znamenat tyto výhody pro provoz vozového parku je evidentní. Nejen že je technika méně opotřebovávána, ale řidiči vyjíždějí na cestu s „rozmrazenými“ skly a tudíž dobrou viditelností, která znamená vyšší bezpečnost jízdy. Případů, kdy se řidič vydává na cestu jen s malými proškrábnutými průzory v jinak zamrzlých čelních a bočních oknech, je i mezi řidiči firemních vozů v zimě mnoho a ne vždy končí taková „jízda na slepo“ šťastně.

Někde stačí málo
Zmíněné vozy s moderními turbodiesely opatřenými vysokotlakými vstřikovacími systémy mají natolik optimalizovaný chod, že neposkytují za chladného počasí dostatek tepla k vytápění interiéru vozu. Velkoprostorové vozy proto výrobci již ve výrobě vybavují předehřívači Eberspächer, které tento problém řeší. V řadě zemí jsou takto vybavovány i běžné osobní vozy, případně je možno předehřívač objednat jako příplatkovou výbavu. Jen málokterý uživatel ale ví, že lze při použití speciální sady takto instalovaný předehřívač proměnit v plnohodnotné nezávislé topení, a to cenově velmi efektivně (řádově v rozmezí 10 000 – 15 000 Kč bez montáže). Ani celé nezávislé topení pro osobní vůz nemusí představovat v celkových nákladech dramatickou položku. Základní teplovodní jednotku Eberspächer Hydronic pro vozy do objemu motoru 1,9 l lze pořídit včetně montáže již za částku okolo 30 000 Kč bez DPH. Montáží se u nás zabývá cca 50 autorizovaných servisů.

Pro malé i velké
Nezávislé topení je dodnes u řady majitelů automobilů dodnes spojeno s představou těžkého a neskladného systému. O to více překvapuje, že Eberspächer dnes nabízí nezávislé topení i pro tak malý automobil, jakým je například Smart. Jedná se o jednotku Hydronic 4 s výkonem 4,3 kW, která je určena pro použití v malých a kompaktních vozech. Její hmotnost je jen 2,7 kg. Pro větší automobily včetně luxusních limuzín je v nabídce výkonnější Hydronic 5.

Obě tato topení jsou velmi úsporná, vytopení vozu ponechaného dlouhodobě na mrazu si vyžádá jen cca 0,2 l paliva a i tento objem plně eliminuje výhoda zahřátého motoru již při startování. Díky tomu má totiž motor nižší počáteční spotřebu než v nezahřátém stavu. Nabídka teplovodních nezávislých topení Eberspächer ale zmíněnými dvěma modely nekončí: zahrnuje i větší typy Hydronic 10 až 35, které jsou určeny pro autobusy a nákladní vozy.

Řada teplovzdušných topení Airtronic zahrnuje čtyři modely rozdílných výkonů, nejmenší je Airtronic D2, který je ve své třídě nejmenším a nejvýkonnějším nezávislým topením, dále jsou v nabídce větší D4, D5LC a D8LC, což jsou agregáty pro provoz na naftu (včetně bionafty). Všechny naftové teplovzdušné modely Airtronic však mají i adekvátní benzinové jednotky.

Teplo na dálku
Veškerá topení Eberspächer lze zapínat pomocí časových spínacích hodin, ale také pomocí dálkového ovládání. Letos byla na trh uvedena zcela nová řada ovládacích prvků easyStart, která je vývojem předchozích ovladačů, jejichž funkce dále zdokonaluje. Také ovládání nová řada oproti minulosti zjednodušuje. Dosah těchto ovladačů tvoří až 1 km, dálkově lze volit dobu vytápění mezi 10 a 120 minutami, na displeji dálkového ovladače lze zobrazit momentální teplotu ve vozidle, vzdáleně lze naprogramovat až tři časy zapnutí pro příštích 24 hodin. Veškerá topení Eberspächer lze samozřejmě předem naprogramovat a obsluhovat také pomocí spínacích hodin instalovaných přímo ve vozidle.






 

 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2021 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz