Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Vize fleet managementu: sdílená mobilita

Vize fleet managementu: sdílená mobilita

 
64ca_mobilita

čtvrtek, 20. října 2011

V posledních dvou letech se velmi zřetelně vyvíjí dynamika fleet managementu, kterou lze charakterizovat dvěma klíčovými znaky: roste zájem o operativní leasing a firmy stále více uvažují v intencích TCO neboli celkových nákladů na vlastnictví. Čím...

 

 V posledních dvou letech se velmi zřetelně vyvíjí dynamika fleet managementu, kterou lze charakterizovat dvěma klíčovými znaky: roste zájem o operativní leasing a firmy stále více uvažují v intencích TCO neboli celkových nákladů na vlastnictví. Čím dál častěji se termín TCO začíná nahrazovat podobným, avšak diametrálně odlišným co do obsahu, a sice TCM, tedy Total Cost of Mobility...

 

Jaký je v tom vlastně rozdíl? Zatímco TCO naznačuje, že vozidlo jeho provozovatel vlastní, pak TCM hovoří o situaci, kdy vozidlo vlastnit nemusí, ale kupuje si pouze mobilitu. De facto lze v případě operativního leasingu rovněž jednoznačně hovořit o TCM, ale doposud zaužívaný termín TCO situaci vystihuje dostatečně přesně, byť terminologicky lehce zkresleně.
Co to všechno vlastně znamená? Co se stane, když firmy (a časem jistě i jednotlivci) již nebudou chtít vlastnit automobil (či jej mít po 100 % smluvní doby zaparkovaný na dvoře), ale budou chtít využívat dopravní prostředky podle aktuální potřeby? V situaci, kdy se potřebuje někdo přepravit do Vídně, a systém mu nabídne výběr z několika možností, včetně časové náročnosti a nákladů, lze jistě volit snáze, než když má daný jednotlivec k dispozici služební vůz, který nechá zaparkovaný před firmou a jede vlakem. V této situaci je vůz k ničemu, amortizuje se, což stojí finanční prostředky, ale nečerpá se jeho hodnota, tedy mobilita. Pokud naopak zaměstnanec pojede vozem, nemůže po dobu jízdy dělat nic jiného než řídit a možná přemýšlet či telefonovat.

 

Co nás čeká?
Toto je pouze jeden z příkladů, kterak nahlížet na TCM. Lze předpokládat, že s dalším rozvojem technologií nás překvapí postupy a služby, které si dnes neumíme představit. Napadlo někoho před deseti lety, že bude mít v kapse stogramovou krabičku, s kterou může telefonovat po celém světě, vidět vše, co kdy kde někdo umístil na internet, trefit kamkoliv, fotit a natáčet video ve vysoké kvalitě, mít k dispozici 100 hudebních alb, v případě chuti i odpovídat na zbytečné emaily, a to vše za cenu, za kterou se před deseti lety nedal pořídit ani velmi jednoduchý mobilní telefon? Je známo, že převratné změny v oblasti technologií se objevují v periodách cca 50 let – pára, elektřina, automobily, počítače... Pokud má tento trend pokračovat, co bude následovat po dnešním informačním věku?
Ponechme tuto otázku povolanějším a pojďme zpět k autům, respektive firemní mobilitě. Pro účely tohoto článku rovněž pomiňme kombinovanou mobilitu (volba mezi autem, vlakem či letadlem podle aktuální výhodnosti) a zaměřme se na možné scénáře vývoje v oblasti klasického fleet managementu.
Nebudeme se přitom tvářit, že se zaměřujeme na principy udržitelnosti a za nimi se skrývají obchodní zájmy, které nejsou otevřené a zřejmé. Jakýkoliv systém může fungovat jen tehdy, je-li za ním obhajitelný a funkční obchodní model. Pokud systém navíc přispívá k udržitelnosti, je to něco, co Fred Kofman nazývá „vědomým businessem“ a na toto téma napsal velmi čtivou a poučnou knihu.

 

Základní princip
Pro dosažení individuální mobility privátních osob a většiny zaměstnanců firem není třeba osobní či lehké užitkové vozy vlastnit či je mít dlouhodobě k dispozici po 24 hodin denně, ale mít k nim přístup kdykoliv je to potřebné. Tento postup je významně ekonomičtější než v tradičním modelu vlastnictví či jakési formy nájmo-vlastnictví (leasingy, úvěry, OL). Navíc není potřeba mobility omezena na jediný vůz, ale na výběr od minivozu, vozu střední třídy v provedení kombi, SUV, minivanu, dodávky či třeba elektromobilu nebo elektroskútru. Aktuální volba se vždy odvíjí od aktuální potřeby. Při cestě na jednání do města, které nelze realizovat městskou dopravou, lze mít k dispozici elektromobil velikosti mini. Pro cestu na Slovensko je vhodné se kvůli situaci na D1 vybavit něčím robustnějším. Pro dovolenou pak je k dispozici osobní dodávka, na hory SUV s pohonem všech kol apod.
Tyto vozy není nutné vlastnit ani si je draze půjčovat z půjčovny. Postačí zapojení v systému sdílené mobility, který je provozován třetím subjektem, například jakýmsi klonem dnešní full-service leasingové společnosti.

 

Celý článek Ing. Radovana Mužíka ze společnosti Fleet Partners přináší FLEET 5/2011

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz