Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Vlastními silami

Vlastními silami

 
image1594

Vozový park společnosti T-Mobile patří v našich podmínkách k těm velkým. Stovky stříbrných vozů slouží potřebám zaměstnanců mobilního operátora, a jejich méně výrazný branding není to jediné, co je odlišuje od konkurence... Nákladové portfolio...

 
Vozový park společnosti T-Mobile patří v našich podmínkách k těm velkým. Stovky stříbrných vozů slouží potřebám zaměstnanců mobilního operátora,  a jejich méně výrazný branding není to jediné, co je odlišuje od konkurence...
 
Nákladové portfolio mobilního operátora má těžiště především v telekomunikačních technologiích. Na nich, na jejich kvalitě, technických parametrech, technologické vyspělosti a spolehlivosti závisí úspěch či neúspěch společnosti především a na ně je tedy upřena i z hlediska sledování nákladů hlavní pozornost. To na úvod rozhovoru o fleetové politice společnosti T-Mobile Czech Republic potvrzuje také ing. Alex Bém, ředitel nákupu a logistiky: „Nechci význam automobilů v celkových nákladech společnosti zlehčovat, ale představují pro nás jen jednu z řady provozních komodit. Zpravidla jednou ročně vyhodnotíme nákladovost, zjistíme, zda a jak systém jejich správy funguje, jak jsou spokojeni uživatelé a co můžeme případně udělat pro další zlepšení. Díky tomu, že máme zkušenosti s nákupem a provozem v jiných oblastech, můžeme srovnávat, víme, jak vypadá takzvaná Best Practice u jinych komodit, což je pro vyhodnocování dalších možností v oblasti efektivity vozového parku přínosné.“
 
Alex Bém vysvětluje, že základem pro hodnocení je v tomto případě metoda TCO, v jejímž rámci je hodnocena nákladovost komplexně. Jsou vyhodnocovány nejen vstupy, ale také remarketing vozů, náklady na servis a řada dalších relevantních parametrů. „Z těchto kalkulací nám zatím vycházel finanční leasing nákladově o něco lépe než operativní leasing, ale to není  jediný důvod pro volbu finančního leasingu.“ Jak Alex Bém zdůrazňuje, finanční stránka věci je v tomto případě kombinována se  spokojeností vnitřního zákazníka, tedy uživatelů firemních vozů. A tu dokáže společnost T-Mobile zajistit vlastními silami díky kvalitnímu personálnímu obsazení svého oddělení správy vozového parku. „Ideálním stavem je samozřejmě nejlevnější řešení v kombinaci se spokojeným interním zákazníkem, to je nejlepší kombinace, které lze dosáhnout...“
 
Outsourcing? Když chybí zkušenosti a znalosti …
T-Mobile Czech Republic nepatří mezi společnosti, které svůj rozsáhlý autopark svěřily formou outsourcingu do správy společnosti operativního leasingu. Namísto toho její vedení zvolilo finanční leasing a vlastní správu. Alex Bém vysvětluje, že operativní leasing není, ostatně jako většina outsourcových řešení, věcí úspory nákladů. „Existují oblasti, pro které je outsourcing typickým řešením a ve kterých mimo jiné dochází i  k finančním úsporám, například Travel management. Ale ani tam není úspora primárním cílem. Důležité je, že má poskytovatel služby v dané oblasti větší zkušenosti. Na druhou stranu Bém upozorňuje, že outsourcing firmu nezbaví zodpovědnosti za danou oblast. „Stále je třeba, aby někdo vyhodnocoval, zda spolupráce funguje tak, jak má, zda jsou zákazníci, jak vnitřní tak vnější, spokojeni, stále je třeba sledovat, zda se náklady pohybují v ujednaném rámci a podobně. Hodně záleží na tom, co všechno je nebo není ve smlouvě, jak jsou nastaveny mantinely. Dokud se pohybuje zákazník mezi nimi, pak vše většinou funguje bezproblémově, ale jakmile se objeví nadstandardní situace, které z nich vybočují, vznikají vícenáklady, při kterých si firmy často pokládají otázku, zda by nedokázaly danou situaciřešit levněji. I proto sledujeme u našich prime kontraktorů nejen jejich nákladovost, ale chceme vidět i další úroveň jejich subdodavatelů, abychom si mohli ověřit, že poskytují ty nejlepší služby. To nám dává záruky právě pro případy, kdy se spolupráce dostane mimo smluvně nastavený rámec.“
 
Jak dále ze slov Alexe Béma vyplývá, při rozhodování mezi finančním a operativním leasingem hrají velkou roli nejen peníze, ale i lidé. Pokud má společnost k dispozici kvalitní zaměstnance, kteří jsou odborně na výši, pak může zvolit finanční leasing a správu vozového parku jim v rámci firemní car policy svěřit. „Pokud ale firma takové zaměstnance k dispozici nemá, pak raději zvolí operativní leasing. I z toho důvodu neexistuje  jednoznačná odpověď na otázku, co je výhodnější - zda finanční, či operativní leasing. Vše závisí na konkrétní situaci “
 
Takzvaní interní zákazníci jsou jedním z určujících faktorů provozu autoparku. V rámci společnosti T-Mobile probíhá monitoring jejich spokojenosti po jednotlivých útvarech a v jeho rámci jsou přijímány návrhy na zlepšení, zjišťováno, zda jsou uživatelé spokojeni se službami vlastního fleetového oddělení a také samozřejmě se službami dodavatelů, zejména v oblasti servisu vozů. Zmíněný provozní tým, který má u T-Mobile Czech Republic na starosti obsluhu interních zákazníků, zajišťuje centrálně základní služby pro celý vozový park, čítající šest set vozidel, včetně doplňkových služeb pro vrcholový management. Ke zvláśtnosti provozu autoparku společnosti T-Mobile patří i to, že interně nevyužívá služeb monitoringu svých firemních vozidel, i když sama tuto službu ve spolupráci se společností SGS na trhu nabízí. Podle Alexe Béma se jedná především o věc nastavení firemní kultury a její car policy. „Jestliže je vozidlo přiděleno jako benefitní, tak existují určitá pravidla, v jejichž rámci zaměstnanec tento vůz používá. Aplikace těchto monitorovacích  systémů hodně záleží na kilometrovém proběhu, struktuře a charakteru provozu autoparku. Třeba u kurýrní či přepravní společnosti mají tyto monitorovací služby jistě svou ničím nezastupitelnou přidanou hodnotu.“
 
Typová „čistota“ - půl efektivity
Z hlediska skladby vozového parku patří T-Mobile k zástupu společností, které vsadily na značku Škodu a produkty koncernu Volkswagen. Modelovou „čistotu“ narušují pouze vozy Kia Sorento pro techniky, kteří potřebují vyjíždět do terénu. To jsou také jediné vozy, u kterých jsou prováděny přestavby na verzi N1. Kromě daňové úspory  jde v tomto případě i o bezpečnost, protože převážené technické vybavení by mohlo v případě nehody nebo při průjezdu obtížným terénem ohrozit posádku vozu.
 
„Typově čistý fleet nám dává samozřejmě silnou pozici při jednáních o podmínkách nákupu vozů i náhradních dílů a má samozřejmě vliv na nákupní ceny pro příští období, protože jak auta stárnou, dá se očekávat další objem odběru a výrobce má přirozeně zájem si takového zákazníka, jako jsme my, udržet,“ říká Alex Bém a upřesňuje, jaké vozy fleet T-Mobile Czech Republic zahrnuje: Nejvyšší management používá vozy Audi , dále následují modely Superb, Octavia a Fabia. V případě vyššího managementu jsou vozy přidělovány jako benefitní, na ostatních pozicích jako pracovní , ovšem s možností použití pro soukromé účely. Samozřejmě s nezbytným zdaněním. Pracovníci s nárokem na přidělený vůz si mohou také sami vybrat při nákupu nového vozu konkrétní verzi. Protože mají dán pouze finanční limit a dodavatele, mohou si sestavit vůz v jeho rámci podle svých preferencí, a to zejména pokud jde o pohonnou jednotku. Jak Alex Bém dodává, vznětové agregáty TDI v oblíbenosti jasně vedou. Pro pracovníky, kteří vůz přidělen nemají a potřebují absolvovat služební cestu, pak společnost udržuje pool firemních vozů. 
 
Společnost T-Mobile Czech Republic používá vozy koncernu Volkswagen od samého začátku a je jim doposud s jedinou zmíněnou výjimkou i nadále věrná. „Jak náš vozový park rostl, tak jsme vždy dosáhli při nákupu dalších vozů lepších podmínek, než kdybychom přecházeli k jiné značce. Prováděli jsme si čas od času i benchmarking a případné technické výhody konkurence byly vždy převáženy provozními a finančními výhodami. Navíc jsme si vědomi, že jakýkoli zásah do čistoty skladby autoparku má svá negativa z hlediska servisu i provozu. Takže nám dnes už chybí jen pracovní SUV od Škodovky,“ říká s mírnou nadsázkou Alex Bém.
 
Statisticky dokázáno
Jednotná skladba autoparku má ještě další výhody. Jednou z nich je i jeho váha jakožto statistického vzorku. Pokud se objevují na vozech některé závady opakovaně, je to při jednání s dodavatelem silný argument. „Dává nám to vyjednávací nástroj, kdy můžeme dodavateli říci, že máme s jeho vozy opakovaný problém, který by mohl ohrozit naši další spolupráci, takže požadujeme, aby byly tyto závady  řešeny pro nás akceptovatelnou formou,“ vysvětluje Bém. V případě roztříštěného vozového parku a ojedinělých závad na různých vozech taková možnost neexistuje. 
 
Protože T-Mobile využívá finančního leasingu, získává po jeho ukončení vozy do svého majetku, což s sebou přináší později také problematiku jejich odprodeje. Jak Alex Bém uvádí, leasing je nastaven na dobu tří let, takže když smlouva skončí, je vůz dál provozován ve společnosti. Jakmile dosáhne stáří čtyř let, nebo má najeto 150 000 km, je prostřednictvím smluvního bazaru prodán. Vozy oceňuje nezávislý znalec a na základě jeho odhadu se stanoví cena pro komisní prodej. Zaměstnanci mají samozřejmě možnost si svůj služební vůz odkoupit. To je v řadě případů nejlepší motivace, aby se zaměstnanci o svěřené vozy patřičně starali. Z hlediska dosahovaných zůstatkových cen jsou však podle Béma zásadní dva faktory: rok výroby a pozice značky. A ta je jak v případě  Škody, tak Volkswagenu či Audi velmi dobrá. „Tento parametr patří nedílně do TCO, když firma vybírá automobily, musí se podívat nejen na začátek, ale také na konec, protože tam se nekončí s nulou, ale s poměrně vysokou hodnotou, která celkový výsledek značně ovlivní. To nelze opomíjet,“ říká na závěr Alex Bém. 


 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz