Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Archiv 2005-19 » Volvo vyzkoušelo "automobilový vlak" poprvé v reálném provozu

Volvo vyzkoušelo "automobilový vlak" poprvé v reálném provozu

 
dc73_43903_1_5

čtvrtek, 31. května 2012

Volvo vyzkoušelo poprvé v reálném provozu svou technologii „silničních vlaků“, tedy automatické jízdy více vozidel za jedním vedoucím automobilem. Historickou premiéru, která proběhla ve Španělsku nedaleko Barcelony, zajistily vozy Volvo XC60, V60,...

 

Volvo vyzkoušelo poprvé v reálném provozu svou technologii „silničních vlaků“, tedy automatické jízdy více vozidel za jedním vedoucím automobilem. Historickou premiéru, která proběhla ve Španělsku nedaleko Barcelony, zajistily vozy Volvo XC60, V60, S60 a jeden nákladní automobil.



Zkoušky konvojů vozidel v rámci projektu SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), na kterém se společně podílejí Ricardo UK Ltd, Applus+ Idiada, Robotiker, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (IKA), SP Technical Research Institute, Volvo Technology a Volvo Car Corporation, tak postoupily do další fáze. „Během jednoho dne jsme ujeli 200 km a test dopadl dobře. Jsme skutečně nadšeni. Konvoj se pohyboval rychlostí 85 kilometrů v hodině a mezera mezi jednotlivými vozy byla pouhých šest metrů. Během našich testů na zkušebním okruhu jsme vyzkoušeli rozestupy od pěti do patnácti metrů,“ komentovala zkoušku Linda Wahlström, vedoucí projektu SARTRE ve společnosti Volvo Car Corporation.
Silniční vlak je tvořen vedoucím vozidlem řízeným profesionálním řidičem, za kterým následují další automobily. S využitím stávajících bezpečnostních systémů firem Volvo Car Corporation a Volvo Technology, včetně prvků, jako jsou kamery, radar či laserová čidla, automobily sledují vedoucí vozidlo i další auta v bezprostředním okolí. Díky propojení pomocí bezdrátové komunikace „napodobují“ vozidla v konvoji vedoucí vůz při použití autonomní řídicí technologie firmy Ricardo. Automobily tak mohou zrychlovat, brzdit a zatáčet stejně jako vedoucí vůz.


Projekt si klade za cíl zvýšit pohodlí řidičů, kteří se nyní mohou při jízdě namísto řízení věnovat jiným činnostem: pracovat na svém počítači, číst knihu nebo se uvolnit a v klidu si vychutnat oběd. Od projektu se přirozeně také očekává zvýšení bezpečnosti silničního provozu, snížení jeho dopadu na životní prostředí a díky plynulé regulaci rychlosti eliminace rizik dopravních zácp.
Projekt SARTRE probíhá od roku 2009 a vozidla za tu dobu najezdila téměř deset tisíc kilometrů. Po zkoušce na veřejných komunikacích ve Španělsku vstupuje nyní projekt do nové fáze, kde bude hlavní pozornost věnována analýze spotřeby paliva. „Během této doby jsme se hodně naučili. Lidé si myslí, že autonomní řízení je sci-fi, ale ve skutečnosti taková technologie již existuje. Z ryze koncepčního hlediska funguje dobře a silniční vlaky se v nějaké podobě v budoucnu zcela jistě objeví,“ říká Linda Wahlström.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz