iFLEET » Archiv 2005-19 » Zlaté dno? Spíš rezavé...

Zlaté dno? Spíš rezavé...

 
0353_zivnostnici

čtvrtek, 14. dubna 2011

Čeští řemeslníci jezdí v autech, která by sice často rádi vyměnili za jiná, lepší, ale chybí jim buď prostředky, častěji však skutečná motivace. Auta starší deseti let jsou běžným koloritem samostatně podnikajících řemeslníků, novější vozy jsou k...

 

Čeští řemeslníci jezdí v autech, která by sice často rádi vyměnili za jiná, lepší, ale chybí jim buď prostředky, častěji však skutečná motivace. Auta starší deseti let jsou běžným koloritem samostatně podnikajících řemeslníků, novější vozy jsou k vidění především tam, kde již funguje firemní podnikání.

Drobní řemeslníci auto v drtivé většině případů potřebují pro svou práci naprosto nezbytně. Nicméně jejich spíše lokální působnost nevytváří tlak na kvalitu dopravy. „Na těch pár kilometrů mi to stačí,“ odůvodňují často fakt, že denně usedají do vozidel starších deseti let. Není to sice příliš komfortní, provoz je na štíru se spolehlivostí a bezpečností, ale staré auto mohou svěřit známému, který opravuje na dvorku či v garáži a nemusí se o něj ani moc bát. Asi tedy nijak nepřekvapí, že i nadále kralují vozovému parku vozy Škoda Pickup. Občas jsou k vidění exempláře postavené ještě na bázi modelu Favorit, prakticky bez výjimky v zuboženém stavu, který vyvolává pochybnosti o tom, zda je možné, aby vůbec mělo auto platnou technickou prohlídku. Častěji jsou ale vidět pick-upy postavené na modelu Felicia. I ty již ale dosluhují...

Čistí a špinaví
Řemeslníky lze rozdělit na dvě skupiny: „čistí“ a „špinaví“. Nejde o osobní hygienu, ale o to, s čím pracují. První skupinu tvoří například elektrikáři, opraváři domácích spotřebičů, plynaři a podobné profese, pracující s čistým nářadím a minimem materiálu. Do druhé skupiny patří třeba obkladači, malíři pokojů, zedníci a podobné profese. Ti s sebou často vozí materiál, jako jsou stavební směsi, a také na stavbě ušpiněné nářadí. To vše zanechává na stavu interiéru vozidel nesmazatelné stopy. První skupina si nezřídka vystačí s osobním vozem, nejlépe s karoserií kombi. Například Václav Dušek z instalatérské firmy ElektroServis používá deset let starý Renault Laguna Grandtour a o novém autě zatím neuvažuje. Pokud by si ovšem vybíral, asi by zašel k Fordu pro model Transit Connect. „Je to praktické auto odpovídající velikosti. Větší nepotřebujeme, jsme firma o dvou lidech a jako elektrikáři s sebou moc materiálu ani nářadí nevozíme. A když se něco nevejde do auta, dáme to na střešní nosič,“ říká pan Dušek. Malíř pokojů Jan Rufer zase používá pro svou praxi více než deset let starý Forda Fiesta. „Pro naše potřeby nám to auto stačí, vozíme si v něm hlavně nářadí, kterého není moc, a barvy. Když je jich potřeba více, přivezou nám to od dodavatele přímo na místo. Dodávku bych asi nevyužil, ale kdybych si mohl vybrat nové auto, tak bych volil nejspíš Octavii Combi,“ říká pražský malíř pokojů.
Václav Bajer provozuje firmu AZ Instal, která zajišťuje instalatérské a topenářské práce. Ke své práci využívá v současnosti jednu Škodu Felicii Pickup, tedy rovněž auto starší deseti let. Ani pan Bajer zatím o novém autě v současnosti neuvažuje: „Zatím nám to stačí, co potřebujeme, to s pickupem odvezeme,“ říká a na otázku, co by si na trhu případně vybral jako náhradu, odpovídá bez velkého přemýšlení, že Volkswagen Caddy.

Všechny tři řemeslníky spojuje využívání osobního vozu starého deset a více let, což není žádná výjimka. Naopak. Ve věku od sedmi do deseti let je podle průzkumu Fleetu mezi řemeslníky celkem 52 % vozidel! Dalších 21 % je ještě starších. Z toho vyplývá, že pouze 27 % řemeslníků využívá auta do šesti let stáří. 

Celý článek si můžete přečíst v novém vydání magazínu FLEET firemní automobily č. 2/2011
 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz