iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Stellantis a fleety: Co nový gigant přinese?

Stellantis a fleety: Co nový gigant přinese?

 
automobilky

středa, 20. ledna 2021

Dne 16. ledna 2021 oficiálně vznikla nová automobilová skupina Stellantis. Jedná se o spojení dvou už tak rozsáhlých skupin PSA a FCA, z nichž se každá nachází aktuálně v odlišné pozici a také jejich portfolia se překrývají jen zčásti, zatímco z druhé části se doplňují. Dokáže nový gigant užít všech nabízejících se synergií a vyřešit problémy, které v některých oblastech nesnesou mnoho odkladu?

 

Imperativem doby je ziskovost. Byla jím vždy, ale v současnosti se jedná o výrazně náročnější úkol, než tomu bylo v minulosti, v dobách, kdy si automobilky „mastily kapsy“ výkonnostně a objemově opulentními motory a jejich jedinou zákonem danou povinností, jak auto vybavit, byly brzdy to bylo relativně snadné. Současná situace je ale od těchto „heydays“ na hony vzdálená. Řešení všech bezpečnostních, ekologických i zákaznických požadavků je drahé a „rozpuštění“ vývojových a výrobních nákladů do co největšího počtu vyrobených jednotek nejrychlejším způsobem, jak zmíněnou ziskovost udržet. A to je také důvod, proč se od 16. ledna stávají značky Peugeot, Jeep, Citroën, Fiat, Opel, Alfa Romeo, DS, Chrysler, Maserati, Dodge, RAM, Abarth nebo Lancia součástí jednoho celku. Toto portfolio pokrývá nejvíc segmentů ze všech automobilových skupin. V jeho nabídce chybí pouze ultra-luxusní značka typu Rolls&Royce. Jinak zde najdeme v oblasti nejen osobních, ale i lehkých užitkových vozů všechno, na co si vzpomeneme. Co to bude znamenat pro fleetové zákazníky? Na to, jaké synergie nový subjekt nabídne, si budeme muset počkat.

             

Dostane Alfa Romeo příležitost?

Hvězdami nového uskupení jsou aktuálně Peugeot a Jeep. Dvě značky pokrývající odlišné segmenty, což je dobrá zpráva. Kontinuální vzestup je patrný u Citroënu a jeho příkladu by mohl následovat Fiat, ale zde se už segmenty začínají překrývat. Opel bude dále prezentován jako německá značka se silnějším akcentem na jistý jízdní projev v německém duchu, bude si ale možná muset najít v rozšířeném portfoliu výraznější odlišení pro udržení a posílení své pozice. Alfa Romeo je kapitola sama o sobě a výzva pro Tavarese, který se posunul z čela PSA do čela celé skupiny Stellantis. Skoro by se chtělo říct: Jestli ne on, tak už asi nikdo… Zesnulý Sergio Marchionne udělal pro Fiat a celou skupinu FCA hodně, ale Alfu Romeo se mu nepodařilo vrátit tam, kde by měla být. Mohla by se stát jádrem prémiového bloku Stellantisu, které obhospodařuje i další značky, zejména DS, jehož alespoň částečný odklon od sdílení techniky s modely Peugeotu nebo Citroënu by jistě pomohl urychlit její usazení v prémiovém segmentu. Alfa Romeo letos na trh uvede svůj první elektromobil Tonale, ten ale nebude autem, které by mělo šanci otočit nepříznivý vývoj italské prémiovky.

 

Vájemné otevírání trhů

Pro Peugeot pak bude spojení s FCA zřejmě znamenat usnadnění plánovaného vstupu na severoamerický trh. Fiatu zase může Peugeot pomoct ve vstupu na čínský trh. Především se ale můžeme těšit na nové Fiaty na moderních platformách FCA, včetně elektrických verzí. Fiat to nutně potřebuje, jeho portfolio je v povážlivě zanedbaném stavu a technika, kterou pod Tavaresovým vedením francouzská společnost vyvinula, je pro vozy, na jaké jsou zákazníci Fiatu zvyklí, jako dělaná… Dalo by se říct, že právě Fiat na celé operaci vydělá nejvíc. Tedy pokud k tomu bude ze strany vedení Stellantisu vůle. Velkou výzvou totiž bude udržení akceptovatelné míry vnitřní konkurence. Peugeot, Opel, Citroën i Fiat loví v přibližně stejných zákaznických vodách, ať si marketéři jednotlivých značek říkají, co chtějí…

A co Lancia? Pokud nebude definitivně odepsána (a ten, kdo to udělá, přijde do automobilového pekla), pak by se mohla stát italskou variantou DS lovící na odlišných trzích stejné zákazníky. Uvidíme… Se zastaralým Ypsilonem coby jediným modelem v nabídce, už rozhodně dlouho nepřežije.   

 

Americké trable

Velký otazník se vznáší nad Dodge. Americká značka se z Evropy stáhla a na domácím trhu od ní zákazníci očekávají především SUV či velkoprostorové vozy. A na emise šlapou i v USA. Řešením by mohly být elektrifikované systémy, nebo také její zánik… Nebyla první, ani poslední. O její zákazníky se totiž mohou postarat Jeep a Chrysler. Naproti tomu RAM, jakkoli se svými velkými pick-upy bude také čelit emisním problémům, je velmi úspěšnou značkou a dá se očekávat, že Stellantis vymyslí řešení pro její udržení na trhu v mezích stanovených limitů.   

Díky značce Maserati se Stellantis pyšní také luxusní značkou. Je otázkou, nakolik ji zasáhnou terní tlaky na sdílení techniky. Pokud budou příliš vysoké, mohlo by to znamenat její ústup z pozice reprezentanta sportovně-luxusního segmentu. Při správném nasměrování může být Maserati naopak jednou z hvězd nejvyšších segmentů trhu. Musí si ale udržet vše, co je pro nejnáročnější zákazníky důležité. Chyby Jaguaru z dob, kdy jej „dusil“ Ford, by měl mít každý vrcholový automobilový manažer stále napsány někde, kde je má neustále na očích.

Portfolio nového francouzsko-italsko-německo-amerického seskupení bude zcela jistě velmi bohaté. V průběhu následujících dvou let bude krystalizovat jeho podoba a usazovat se zaměření jednotlivých značek. Fleetový trh bude tento proces jistě sledovat s velkou pozorností.

 

 

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2020 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz