iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Volvo vyvinulo materiál pro ukládání elektrické energie. Mohou z něj být vyráběny díly karoserie.

Volvo vyvinulo materiál pro ukládání elektrické energie. Mohou z něj být vyráběny díly karoserie.

 
volvo-0

středa, 23. října 2013

Automobilka Volvo vyvinula revoluční koncept lehkých konstrukčních prvků pro skladování energie, které by mohly zlepšit energetickou spotřebu elektrických vozidel budoucnosti. Materiál, který se skládá z uhlíkových vláken, nanostrukturovaných baterií a superkondenzátorů, umožňuje skladování energie při nižší hmotnosti a menším potřebném prostoru ve vozidle, přináší nákladově efektivní konstrukční možnosti a je šetrný k životnímu prostředí.

 

Tohoto projektu, financovaného v rámci výzkumného projektu Evropské unie, se jako hlavní akademický partner účastnila Královská univerzita v Londýně spolu s osmi dalšími významnými subjekty. Společnost Volvo byla jedinou automobilkou, která se na projektu podílela. Projektový tým identifikoval, jak by bylo možné reálně vyřešit velkou hmotnost, značné rozměry a vysoké náklady spojené s bateriemi dnes běžně používanými v hybridních a elektrických automobilech při zachování efektivní kapacity síly a výkonu. Výzkumný projekt trval více než 3,5 roku a nyní je realizován v podobě automobilových panelů v experimentálním voze Volvo S80.

Průlom
Odpověď byla nalezena v kombinaci uhlíkových vláken a polymerní pryskyřice, která vytváří velmi pokročilý nanomateriál, a konstrukčních superkondenzátorů. Nová baterie je shora a zdola obklopena zesílenými uhlíkovými vlákny, která jsou tvarována a formována podle rámu vozidla, jako jsou například výplně dveří, víko zavazadlového prostoru a podběhy kol, což výrazně šetří prostor. Laminát z uhlíkových vláken se nejprve vrství, tvaruje a poté vytvrzuje v peci, kde ztuhne a ztvrdne. Superkondenzátory jsou integrovány do povrchové vrstvy komponent. Tento materiál lze využít pro ukládání a nabíjení energie v celém vozidle, kde nahrazuje stávající komponenty. Materiál se nabíjí pomocí regenerace brzdné energie ve vozidle nebo zapojením do elektrické rozvodné sítě. Poté předává energii do elektromotoru a vybíjí se na základě spotřeby energie v celém vozidle. Tento materiál nejen nabíjí a ukládá energii rychleji než konvenční baterie, ale že je také pevný a poddajný.

Dosavadní výsledky
Volvo zatím vytvořilo dva díly pro testování a vývoj. Jedná se o víko zavazadlového prostoru a kryt tlakové komory, které se testují v modelu Volvo S80. Víko zavazadlového prostoru je funkční, elektricky poháněná součást karoserie vozu, ve které se ukládá energie. V budoucnu by podobné díly mohly zcela nahradit standardní akumulátory. Uvedený díl je dokonce lehčí než běžné víko zavazadlového prostoru a představuje tedy úsporu z hlediska objemu i hmotnosti, zatímco akumulátory hmotnost vozidel zvyšují. Očekává se, že úplná náhrada stávajících komponentů elektromobilů novým materiálem by mohla snížit celkovou hmotnost o více než 15 %.

 

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2020 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz