iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2016 » Hon na Teslu

Hon na Teslu

 
01-2016

středa, 2. března 2016

Vizionář, snílek, blázen, ale také špičkový a zkušený manažer a investor, to všechno může být Elon Musk. Člověk, který stál u zrodu platebního portálu Pay Pal, kosmické společnosti Space X a také automobilky Tesla, prý vystupuje velmi skromně a má také smysl pro humor. Ten ale možná trochu dochází tradičním automobilkám. Ne, že by jim Tesla nějak ubírala zákazníky, na to je zatím její produkce doslova mikroskopická, ale druhdy vysmívaných vizionářů, kteří rozbourali staré pořádky v daném odvětví, už historie pamatuje celou řadu.

 

Když se Toyota pochlubila první generací Priusu, byla brána s rezervou. Když se objevily první digitální fotoaparáty, zůstávaly společnosti jako Kodak, Fujicolor nebo Agfa v klidu... Dnes je Prius v mnoha ohledech kultovní auto a Kodak nebo Fujifilm se udržely ve foto oboru jen díky vlastní výrobě digitálních fotoaparátů. Technika se prostě mění a s ní i celá odvětví. A jak to tak vypadá automobilová doprava je na řadě...

 

Emise jako katalyzátor změn

Hybridní technologie pohonu dnes mají k dispozici téměř všichni velcí automobiloví hráči, řada z nich dokonce i v provedení plug-in, tedy coby dobíjecí hybridy. Od nich je k čistým elektromobilům už jen krůček a přitom i dlouhá cesta...

Tlak na vývoj hybridů a elektromobilů souvisí se stále přísnějšími limity škodlivin ve výfukových plynech. Vývoj limitů je nejen v Evropě, ale třeba také v Kalifornii až příliš radikální a nekoresponduje s technologickými možnostmi, které dnes automobilky mají při použití konvenčního spalovacího motoru za předpokladu, že budou vyrábět taková auta, která požadují další legislativní nařízení (bezpečná) a která vyžadují zákazníci (bezpečná, výkonná, komfortní, líbivá...). A to všechno za ceny, které jsou zákazníci ochotni akceptovat. A tak se oprášilo to, co de facto stálo na samém začátku vývoje automobilu – elektrický pohon.

 

Kolik za kilowatt?

Jedna věc je vybavit full hybrid akumulátorem pro elektrický dojezd 20 – 40 km a něco úplně jiného vytvořit smysluplný elektromobil. Ani ne tak technicky, jako ekonomicky. Hlavním problémem byla a stále ještě je cena akumulátorů. Ta činila v roce 2007 zhruba 1000 dolarů za jednu kilowatthodinu. V roce 2014 už to ale bylo 450 USD/kWh a v současnosti se ceny, které za trakční akumulátory platí automobilky, dostávají standardně pod hranici 300 USD/kWh. I to je stále hodně, odborníci spočítali (nebo spíše odhadli), že pro zahájení skutečné komercionalizace elektromobilů je nutno prolomit cenu 150 USD/kWh. Podle zástupců General Motors se již u nového Chevroletu Bolt EV podařilo. Jeho akumulátor má kapacitu 60 kWh a cena se prý dostala dokonce pod hranici 145 USD/kWh. I tak bude stát Bolt EV asi 37 000 dolarů, tedy v přepočtu necelých 900 000 Kč. Jak to tak vypadá, i 150 USD/kWh je příliš... Na druhou stranu se na to můžeme dívat tak, že Bolt EV nabídne za srovnatelnou cenu dvojnásobný dojezd například oproti obdobně drahému BMW i3.

Jaký by mohl být další vývoj? Tesla odhaduje, že v roce 2020 by mohla cena akumulátorů klesnout na hodnotu 100 USD/kWh. Bude to stačit? Jak se bude snižovat cena akumulátorů, budou se automobilky snažit nabízet stále delší dojezd, protože ten je pro akceptaci elektromobilů zákazníky klíčový. Ceny elektromobilů tedy navzdory klesajícím cenám akumulátorů zatím příliš klesat nebudou. O elektromobily s dojezdem 150 km asi nikdy nebude příliš velký zájem, teprve reálný dojezd okolo 500 km v kombinaci s rychlým dobíjením dokáže něco změnit. To si ovšem vyžádá kapacitu přes 100 kWh. I při ceně 100 USD/kWh to je tedy přes 10 000 dolarů a při hrubém odhadu, který říká, že dnes tvoří cena akumulátorů čtvrtinu ceny elektromobilu, by to bylo (za předpokladu, že by se díky úsporám z rozsahu dařilo tento poměr udržet) minimálně 40 000 dolarů...   

I při současných cenách ale zájem o elektromobily roste. Elon Musk nedávno v jednom interview uvedl: „Každý rok zdvojnásobujeme svou celkovou kumulovanou produkci. Na začátku loňského roku jsme měli celosvětově na silnicích 50 000 aut a během roku jsme vyrobili a dodali dalších 50 000 aut (přesněji 50 557 pozn. red.). A zhruba totéž nastane i letos.“ Musk tedy očekává v roce 2016 produkci okolo 100 000 vozidel Tesla, což je, vzhledem k tomu, že náběh výroby levnějšího modelu 3 je plánován až na rok 2017, velmi odvážné tvrzení...     

 

Celý článek o přípravách elektromobilů u tradičních automobilek přináší magazín FLEET firemní automobily 1/2016

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2019 - registrace

Den s Fleetem 2018Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz