Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2021 » Dříve než se čekalo

Dříve než se čekalo

 
01-2021

úterý, 13. dubna 2021

Evropská unie předestřela ústy svého předsedy výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost Pascala Canfina svou představu o termínu, ve kterém již nebude možné v EU prodávat auta se spalovacími motory. Tím datem by měl být rok 2035.

 

Pokud bude opravdu za 14 let prodej spalovacích aut legislativně ukončen, znamená to obrovský zásah do života lidí i firem ve velmi krátkém časovém horizontu a ne každý si dokáže takovou budoucnost představit. I když se rokem 2035 nezakáže provoz spalovacích aut, nové už nebudou a ty staré dojezdí. Počítejme ovšem s tím, že se budou drakonicky zvyšovat poplatky za jejich používání, bude jim zapovězen vjezd do center měst a přijdou i další náklady a omezení. Tím pádem budou vlastnění a provoz takových aut velmi nevýhodné. Přechod na plnou elektromobilitu si dnes nedokáže představit ani většina firem, jakkoli jsou to vždy právě firemní zákazníci, kdo táhne rozvoj nových automobilových technologií.

 

Málo příznivců, hodně obav

Řada firem a organizací má specifický provoz, který elektromobilům rozhodně nepřeje. „Neumím si představit jak bychom na stavbách používali pouze elektromobily. Myslím si, že tento druh pohonu osobních a užitkových vozidel se pro stavební firmy nehodí, a to jak cenově, tak z hlediska možnosti dobíjení baterií,“ říká například Emil Kubašák ze stavební společnosti Hochtief CZ. Také další manažeři se zatím na elektromobilitu dívají velmi skepticky. „Můj názor je, že to, co je ve vývoji dáno příkazem, je špatně. Není nad přirozený vývoj. Mnoho let se vyvíjí automobily se spalovacími motory a s tím i ostatní potřebná infrastruktura. Teď je to tak, že umíme vyrobit draze elektrické automobily a nemáme pro ně potřebnou infrastrukturu. A vybudování potřebné infrastruktury, jak tvrdí i mnoho zdrojů, je na dekády. Ale abych jen nekritizoval: Budoucí nařízení zase urychlují technický vývoj a je možné, že se objeví další vyhovující řešení, což by byla záchrana minimálně pro automobilový průmysl v Evropě. Jinak bych si za určitých předpokladů dokázal představit v krátkodobém horizontu zhruba třicetiprocentní podíl elektromobilů v našem vozovém parku. Ale stoprocentně elektrický fleet, to si zatím představit nedokážu,“ říká Roman Kovář, ředitel ASV v.d.

 

Kdo za to může?

Jak přiznává manažer jedné významné české společnosti, elektromobilita je jeho „noční můra“ a vadí mu, že se „automobilky vůbec nebrání“. Jenže ve skutečnosti se automobilky ani nemají jak bránit. I když jsou sdruženy v rámci ACEA (sdružení evropských automobilových výrobců), nebyly a nejsou jednotné. Již v minulosti jejich snahy demonstrovat svou ekologičnost na různých prototypech a konceptech navnadily různé politiky a ekology natolik, že je začali podezírat z toho, že technologie pro nízkoemisní auta mají, ale nechtějí je v rámci jakéhosi podivného komplotu uvést na trh. Byl to nesmysl, zázraky se nedějí a reciproční spalovací motor, byť ve své nejdokonalejší podobě, bude mít vždy vysoké ztráty a bude produkovat emise. Současný stav má celou řadu příčin, ale v zásadě se dá říct, že automobilky svou příležitost něco s vývojem celé situace udělat, propásly kvůli silnému konkurenčnímu boji už dávno. A dnes jim nezbývá, než se podvolit.

 

Spasí nás vývoj? 

Ne všichni jsou ale tak rezolutní v odmítání elektromobilů, leckdo vnímá, že se bude technika dál vyvíjet. „Musím přiznat, že vůbec nejsem fanouškem elektrifikace osobních vozidel, ale možná si jen neumím představit, že pokrok ve vývoji kapacity a bezpečnosti akumulátorů a v přípravě nezbytné infrastruktury pro dobíjení půjdou tak rychle. Možná že za patnáct let člověku ani nepřijde, že si sedne do auta, které nebude vrčet…“ říká Vladislav Malík ze společnosti Peťura stavebniny, s.r.o.

I když se zdá být termín pro ukončení prodejů spalovacích motorů šibeniční (a z hlediska budování infrastruktury také šibeniční je), dá se předpokládat, že elektromobily budou za tu dobu opět technologicky dál a dost možná na trhu začnou nad spalovacími auty postupně tak jako tak převládat. Pokud ano, bude to ovšem i z toho důvodu, že automobilky už nebudou vyrábět taková spalovací auta, jaká by si zákazníci přáli.

Ale kdo ví? Co když někdo vymyslí trik, podobný tomu s klasickými žárovkami? Dnes si ji koupíte coby „topnou kouli“ a možná, že po roce 2035 uslyšíte v showroomech podobnou otázku: „Jaký je příplatek za metalízu u tohoto modelu pětimístného mobilního generátoru elektřiny prosím?“ 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz