Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2021 » Začátek konce

Začátek konce

 
01-2021

úterý, 13. dubna 2021

Automobilky začaly jedna po druhé oznamovat, kdy skončí s výrobou spalovacích motorů. Vzhledem k chystaným emisním limitům jim víceméně ani nic jiného nezbývá. Zvlášť když s termínem zákazu spalovacích agregátů přispěchala i sama EU.

 

Evropská unie na nátlak některých zemí, jako jsou Dánsko nebo Nizozemsko, stanovila termín, kdy dojde k zákazu prodeje vozů se spalovacím motorem. Mělo by to být v roce 2035, tedy za 14 let. Ovšem některé země už vyhlásily své vlastní představy. Celkově jich je celosvětově 31. Nejpřísnější hodlají být v Norsku a Jižní Koreji, kde stanovili přímo šibeniční termín 2025. Tedy za pouhé čtyři roky! O rok později k tomuto kroku přistoupí v Dánsku, ale pouze u firemních automobilů. O další rok později bude v Rakousku možné registrovat nové vozy taxislužby pouze s elektropohonem. Řada zemí si pak vytyčila pro úplný konec prodeje spalovacích aut rok 2030. Jedná se například o Nizozemí, Slovinsko, Dánsko, Švédsko, Irsko, Německo či Velkou Británii, pokud máme jmenovat jen ty evropské. Rok 2040 si stanovila Francie a s ní také Španělsko nebo Portugalsko. Japonci chtějí zakázat prodej spalovacích aut v roce 2035. Většina zemí, včetně České republiky, však zatím rozvážně mlčí, a dá se očekávat, že nebudou iniciativnější, než je nezbytné.                 

 

Přiznání pod nátlakem

Trendu se samozřejmě přizpůsobují automobilky. A postupně odhalují své plány. Ford zkraje letošního roku vyhlásil, že v Evropě končí se spalovacími motory v roce 2030, podobný plán má také Volvo a BMW nalajnovalo takovou budoucnost své značce Mini, zatímco vozy s modrobílým znakem symbolizujícím točící se vrtuli hovoří až o roku 2050.

Přechod na výrobu elektromobilů si samozřejmě vyžádá všude nemalé investice. V případě Fordu se bude jednat celosvětově o minimálně 22 miliard dolarů do roku 2025. Jedna miliarda přitom zamíří do továrny v Kolíně nad Rýnem, kde se začne v roce 2023 vyrábět první masový elektromobil „modrého oválu“. Bude se přitom jednat o kompaktní vůz postavený na platformě MEB od Volkswagenu.

Volkswagen samotný je přitom co do investic ještě aktivnější než Ford, v následujících letech hodlá investovat do vývoje a výroby elektromobilů přes 28 miliard eur a v roce 2026 to bude naposled, co od této automobilky uvidíme nový spalovací motor. Pak už nechá spalovací technologie „doběhnout“, prodávat se budou pouze tam, kde to bude možné bez sankcí. V Evropě to ovšem nebude. Od roku 2025 má platit nová emisní norma Euro 7 a ta „zařízne“ klasické spalovací verze tak jako tak. Jedinou možností budou plug-in hybridy, tedy ta nejsložitější auta ze všech. 

 

Cena mobility

Podle některých analytiků dojde ke srovnání cen elektromobilů a spalovacích vozů v průběhu cca pěti až osmi let. Je ovšem otázkou, zda proto, že zlevní elektromobily, nebo proto, že budou dále zdražovat konvenční auta. Ceny se každopádně přibližují. Problém je, že elektromobilům chybí spodní hranice nabídky, což hodlá změnit například Dacia s modelem Spring. U vozů obdobné velikosti a užitné hodnoty se dnes pohybuje cenový rozdíl mezi 10–80 procenty s tím, že elektromobily v takovém srovnání nabízejí většinou vyšší výkon i bohatší výbavu.

Čím větší a výkonnější auta, tím je rozdíl menší. Například Škoda Enyaq 82 kWh, 150 kW ve výbavě Loft je při detailním porovnání dražší jen o necelých 10 procent než model Kodiaq 2.0 TDI 147 kW 4x4 Style (1 189 900 Kč vs 1 082 900 Kč). Výbava obou modelů je obdobná, ani při jejím pečlivém dorovnání k zásadnějšímu cenovému rozdílu nedojde.

Někde uprostřed jsou vozy segmentu C. Například ID.3 od Volkswagenu přijde v základní verzi s nejmenší baterií (45 kWh) a motorem o výkonu 70 kW na 895 900 Kč. Ale v tomto provedení nelze mluvit o plnohodnotném automobilu, kapacita baterie vystačí na ca 250 km jízdy, což je pro většinu uživatelů málo. Ve verzi Business s motorem o výkonu 107 kW a baterií o využitelné kapacitě 58 kWh (umožní reálný dojezd okolo 350 km) už vyjde na 1 075 900 Kč. Nový Golf s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW a s automatickou převodovkou DSG přijde ve výbavě Style na 728 900 Kč. V tomto případě je tedy cenový rozdíl 48 procent.

Nejhorší je situace u malých automobilů. Můžeme srovnat například Peugeot e208 a 208. Verze 208 s motorem o výkonu 74 kW a automatickou převodovkou ve výbavě Allure má v ceníku uvedeno 455 000 Kč, elektrická verze s motorem o výkonu 100 kW a stejným stupněm výbavy stojí 810 000 Kč. Rozdíl tedy činí 78 procent.

 

Uteče to…

Rok 2030, který si stanovují Ford nebo Volvo, rozhodně není daleko. De facto se v tuto chvíli jedná o dobu kratší než devět let, což je jeden a půl generační obměny běžného modelu osobního vozu. Pokud je dnes tedy uveden na trh nový konvenční vůz u značky, která se chystá na konec spalovacích motorů v roce 2030, dá se předpokládat, že se už další zcela nové spalovací generace nedočká. U Fordu to například vypadá na ještě jednu, definitivně poslední generaci modelu Focus… Peugeot letos uvádí novou generaci modelu 308 a je možné, že žádná další zcela nová už se spalovacím motorem nebude. Nová generace má již koneckonců také PHEV verzi, což jí teoreticky umožní „přežít“ i rok 2030. 

Domácí Škoda se ústy svých představitelů zatím co do prohlášení drží zkrátka, její vedení zdůrazňuje, že se vzhledem k významnému objemu prodejů v zemích mimo EU zatím na plný odklon od spalovacích motorů nechystá. Jenže trend se neomezuje jen na Evropu, vedle výše jmenovaných zemí se na konec „spalováků“ chystají třeba i v Indii, a to již v roce 2030. Čína je umírněnější a mluví o roku 2040. Nás ale zajímá EU a ta se již vyjádřila. Máme na to 14 let. Maximálně…

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz