Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 3 / 2015 » Palivové karty a Fuel Management

Palivové karty a Fuel Management

 
03-2015

čtvrtek, 4. června 2015

Prostřednictvím tankovacích karet jsou u nás každoročně nakoupeny pohonné hmoty za desítky miliard korun. K dispozici jsou buď palivové karty jednotlivých distribučních sítí, nebo univerzální platební karty společnosti CCS Česká společnost pro platební karty. Ta je stále lídrem trhu, přestože nenabízí slevy, naopak vyžaduje poplatky. Ale z logistického hlediska jsou výhody karet CCS evidentní.

 

Tankovací karty jsou nepochybně výhodnou cestou, jak ohlídat náklady na pohonné hmoty ve firmě. Platby v hotovosti s sebou nesou neustálé potíže se sběrem dokladů o platbě, s vydáváním peněz, proplácením, zaúčtováváním... Vybavit řidiče bankovní platební kartou si zase mohou dovolit jen malé rodinné podniky s absolutní důvěrou v zaměstnance. Palivové karty lze naproti tomu různě konfigurovat a nastavovat limity a omezení druhu nakupovaného zboží. Jedna fakturace za dané období (většinou jeden měsíc) pak zjednodušuje zpětné kontroly i vedení účetnictví.

A pak je zde benefit ve formě smluvní slevy na pohonné hmoty. Ta se může přesáhnout i korunu na litr, což se zejména u firem s velkým vozovým parkem již projeví zajímavou úsporou. Tedy lépe řečeno, projevit se to může. Záleží, jakou síť firma využívá. Pokud zvolí palivové karty prémiové společnosti, která má obecně nastavenu vyšší cenovou hladinu za svá paliva, pak ani sleva koruny na litr nedokáže smazat cenový rozdíl oproti standardním cenám. K nevýhodám je pak nutno připočíst i fakt, že jsou řidiči z hlediska tankování omezeni na danou síť. V současnosti proto některé společnosti přistupují k vzájemné akceptaci svých karet, aby tím alespoň částečně eliminovaly hlavní výhodu univerzálních karet CCS, které akceptují téměř všechny čerpací stanice v zemi a umožňují tedy firmám optimalizovat nákup pohonných hmot podle aktuálních cen na té či oné čerpací stanici.

Vlastníkem společnosti CCS Česká společnost pro platební karty je od roku 2006 americká společnost FleetCor a podle odborníků dnes musí čelit rostoucí konkurenci síťových palivových karet, které dnes vydávají například Benzina, Shell, Čepro či ÖMV. Kromě nich se snaží prorazit také noví poskytovatelé univerzálních karet. V současnosti je to například Axigon. Ten je de facto nákupní aliancí, která díky kumulovaným objemům zajišťuje pro své klienty výhodnější cenové podmínky, než jakých by dosáhli individuálně. Axigon v současnosti nabízí svým klientům karty společností Čepro (EuroOil) a Shell, přičemž u Shellu umí nabídnout slevu ze stojanových cen ve výši 1,20 Kč za litr, zatímco v síti čerpacích stanic EuroOil je sleva 50 haléřů. Kromě toho je možno využít nabídky plošné ceny. Zatím je ale Axigon vedle CCS trpaslíkem, neboť ročně jeho klienti nakoupí pohonné hmoty za cca 110 milionů Kč ročně, zatímco CCS vloni obchodovala v objemu 15 miliard korun. Jenže zatímco CCS její objemy klesají, Axigon roste meziročně velmi výrazně (v měsíčním meziročním srovnání až o 190 procent). Axigon navíc není sám, kdo má zálusk na byznys s tankovacími kartami. Společnost W.A.G. Payment Solutions, která donedávna cílila kartami Eurowag pouze na nákladní dopravu, začala nedávno nabízet palivové karty i pro firmy s lehkými užitkovými a osobními auty. Stejně jako Axigon ani ona si neúčtuje prakticky žádné poplatky a nabízí slevy u partnerských sítí čerpacích stanic. A stejně jako Axigon roste. Ne sice tak výrazně, ale trvale o zhruba 30 procent ročně. CCS tedy musí čelit rostoucí konkurenci. O své dominantní postavení zřejmě hned tak nepřijde, ale konkurenční nabídka je pro firmy zajímavá. Svědčí o tom i fakt, že služeb Axigonu již využívá přes 10 000 menších firem či soukromých podnikatelů.

Ceny paliv vykazují značné lokální odlišnosti a zejména pro firmy s celorepublikovou působností je problémem stanovit řidičům maximální cenu za litr, protože buď bude pro některý region nedostatečná, nebo naopak pro jiný zbytečně vysoká. Řešením je nabídka takzvaných plošných cen, které někteří poskytovatelé tankovacích karet nabízejí. Zpravidla se jedná o výhodu určenou pouze pro velké dopravní společnosti, ale členstvím v nákupní alianci mohou této výhody využít i živnostníci a malé firmy. Řidiči pak za pohonné hmoty zaplatí všude stejně, bez ohledu na místo.

 

Tematickou přílohu na toto téma naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 3/2015 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz