Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 4 / 2019 » Příteli chvátej...

Příteli chvátej...

 
04-2019

středa, 4. září 2019

Zrod zdravotní záchranné služby u nás zachytil dnes už legendární seriál Sanitka scénáristy Jiřího Hubače. Hlavní automobilovou roli v něm hrála Škoda 1201. Doba se od šedesátých let minulého století nejen v tomto ohledu zásadně změnila a naše zdravotní záchranná služba patří k těm nejlepším v Evropě.

 

Zdravotní záchranná služba u nás dnes využívá potkávací, takzvaný Rendez Vous (RV) systém. Ten sestává ze dvou zásahových vozidel, vozu rychlé zdravotní pomoci (RZP) s řidičem-záchranářem a záchranářem a vozu rychlé lékařské pomoci (RLP), ve kterém veze řidič-záchranář lékaře.

Pro rychlou lékařskou pomoc jsou v RV systému používány osobní vozy, v současnosti převážně typu SUV. Tato auta musí dovézt lékaře bezpečně a spolehlivě až k místu zásahu. A nejen lékaře, ale i výbavu, která je definována vyhláškou 296/2012 Sb. Je toho hodně, co musí vozy RLP mít na palubě, některé záchranky navíc tuto povinnou výbavu ještě rozšiřují na základě lokálních potřeb nebo zkušeností.

 

Pohon všech kol imperativem

Rendez Vous systém je do určité míry reakcí na nedostatek lékařů s potřebnými atestacemi. Pro řadu zásahů záchranáři postačí, zvlášť při dnešní „módě“ volat zdravotní záchrannou službu kvůli odřenému kolenu nebo třísce. Trend, který svědčí buď o zvyšující se míře sobectví, nebo o snižující se míře soběstačnosti populace. Možná o obojím... V každém případě je dnes RV systém zaveden ve všech krajích s jedinou výjimkou, kterou je Ústecký kraj. Ten dosud provozuje všechny vozy s lékařem na palubě. Tedy klasické „sanitky“ se dvěma záchranáři a lékařem. „Zatím se nám daří tento systém personálně zajistit,“ říká mluvčí Prokop Voleník s tím, že budoucí vývoj zatím nelze odhadnout a je možné, že na RV systém přejdou časem i zde. „Není možné říci, který ze systémů je lepší, záleží na řadě okolností od terénních a povětrnostních podmínek až po demografické složení obyvatelstva. Něco jiného jsou rovinaté kraje a něco jiného naše podmínky s Krušnými horami,“ dodává Voleník. Jeho slova potvrzují i další lidé z jiných krajských záchranek, obecně ale platí jeden základní úzus: Bez rozdílu kraje se klade důraz na pohon všech kol. A je jedno, jestli se jedná o Karlovarský kraj, který je v převážné míře hornatý, nebo o vydlážděnou a vyasfaltovanou Prahu. Protože i na jejím území najdeme místa, s nimiž má co dělat i terénní auto. A v případě služby, která má zachraňovat lidské životy, platí totéž co u armády: Být připraven na nejhorší možnou situaci. Vozy kategorie SUV tak dnes ve vozovém parku domácích záchranek převládají, výjimkou je Jihomoravský kraj, kde používají Octavie 4x4. „Řekl bych to tak, že je zatím ještě používáme, protože dnes již přestávají vyhovovat. Hmotnost přepravovaného zařízení a materiálu a hmotnost všech úprav a zástaveb již posouvá zatížení vozu na hranici přípustnosti, což se projevuje zejména u případů, kdy je třeba vyjet mimo zpevněné komunikace. A těch stále přibývá,“ říká Ing. Pavel Chvalina, technický náměstek ZZS Jihomoravského kraje, a dodává, že je již vyhlášeno výběrové řízení na nové lékařské vozy.     

 

Celý článek na téma vozidel pro RLP naleznete na stránkách magazínu FLEET firemní automobily. O ukázkový výtisk si můžete napsat na info@ifleet.cz

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz