Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2013 » Povolání: fleet manažer

Povolání: fleet manažer

 
05-2013

čtvrtek, 24. října 2013

Spoustu kluků zajímají auta, řada z nich sní o tom, že budou automobiloví závodníci. Jen málokdo ale vidí svůj ideál v péči o auta, se kterými jezdí někdo jiný. Pozice fleet manažera není zcela přesně definována a náplň práce se může firmu od firmy lišit.

 

Fleetoví manažeři jsou obvykle lidé, kteří mají o auta zájem. Pokud tomu tak není, jedná se asi o nevhodnou volbu povolání, protože tato pozice orientaci v praktických oblastech automobilového provozu a techniky vyžaduje na jednom z prvních míst seznamu potřebných znalostí a dovedností. „Myslím, že pro člověka, který se chce věnovat fleet managementu je velmi přínosné, pokud začíná někde u dodavatele, ať už v automobilce, u dealera, v servisu nebo u leasingové společnosti. Jednak získá celkový přehled, jednak bude později při jednáních vědět, jaké jsou procesy na druhé straně, co je možné a co nikoli, jaké jsou možnosti pro slevy, kde se skrývají možná rizika a podobně,“ říká Ivo Hykyš, Head of Fleet Management společnosti Siemens. S tím souhlasí i Jan Večerek Fleet Specialist společnosti Kofola ČeskoSlovensko: „Nejlepší průpravou je, když si fleet manažer vyzkouší práci na obou stranách, tedy jako uživatel služebního vozidla i jako dodavatel, třeba prodejce vozidel.“ A František Gregor, Fleet Support společnosti Cushman & Wakefield dodává: „Měl by mít také ekonomické uvažování a určité minimum v oblasti ekonomiky podniku, protože nákladovost fleetu bude řešit neustále. To je věc, které se dnes nikdo nevyhne.“ Podle názoru fleet manažerů tedy asi není vhodné skočit do fleetového odvětví „rovnýma nohama“, lepší je postupně sbírat zkušenosti na pozicích s menším rozsahem zodpovědností a postupně se vypracovat, protože žádné školení nikoho na tak komplexní práci, jakou je fleet management, nemůže připravit.

V poklusu
Fleet manager, to není klidná pozice. Situace je samozřejmě jiná ve firmě se stovkou aut v majetku a jiná tam, kde jezdí třicet aut na operativní leasing a o „zbytkové“ činnosti se ve firmě stará někdo nad rámec své hlavní pracovní činnosti. I zde je ale třeba sledovat řadu věcí, jako například školení řidičů a zejména pak průběh celého nájmu po stránce kvality poskytovaných služeb (tedy komunikace s řidiči) i správnosti fakturací. Zejména při ukončování vozidel se hodí odborník, který si nenechá líbit případné nadsazené hodnocení poškození vozidel ze strany leasingové společnosti. Je tedy omylem si myslet, že s adopcí operativního leasingu se autům ve firmě nikdo věnovat nemusí. Pokud se jedná o větší počet aut, je tak jako tak fleet manažer zapotřebí. Je tím, kdo hájí zájmy firmy a řidičů vůči dodavateli a také tím, kdo hájí zájmy firmy vůči řidičům. Bez toho to prostě nejde... 
Operativní leasing je ale stále v menšině, přestože se postupně prosazuje více a více, většina firem má auta v majetku a fleet manažer se v nich tedy musí patřičně „ohánět“. Adept tohoto povolání se musí připravit na časté telefonáty, leckdy i po pracovní době, na řešení problémů s dodavateli, kteří neplní termíny, na dohadování s řidiči o zavinění různých poškození vozidel, na reporty a nepříjemná vysvětlování nadřízeným i další situace, které mohou být někdy docela stresující. Kdo hledá klidné místečko, ten zde asi nepochodí. Odpovědnost je velká, práce hodně, času málo.

Lidé vs. lidé
Chtě nechtě musí být dobrý fleet manažer také trochu psychologem, protože na nepříjemné až konfliktní situace dříve nebo později dojde. Zde si musí ujasnit, jaký postoj zaujme k firemním řidičům. Nemluvíme teď o managementu, tedy o nadřízených fleet manažera, kteří mají jakoby náhodou vždy pravdu, ale o všech ostatních, kteří jsou povinni ve věcech týkajících se firemních vozidel fleet manažera poslouchat. Má zvolit autoritativní postoj? Má dělat, jako že prohřešky nevidí, nebo se snažit řešit vše neformálně až přátelsky? „I když se to možná nezamlouvá vedení, tak mezi důležité věci pro práci fleet manažera řadím i přátelské vztahy s řidiči. Už několikrát se mi víc osvědčilo vlídné slovo než finanční postih,“ říká k tomu z vlastní praxe Miloš Vysloužil, vedoucí odboru Doprava společnosti Vodovody a Kanalizace Kroměříž. Drtivá většina problematických situací vzniká kvůli menším či větším (nenahlášeným) poškozením aut, a tady je nejlepším lékem dobrá pojistka. O problematice přístupu k menším poškozením vozidel jsme ostatně psali v č. 2/2014 (Malá škoda taky škoda). Represe je účinná jen v úzkém spektru, mnohem širší mantinely využití má motivační přístup. V každé firmě se dá najít způsob, jak řidiče vhodně přimět ke kvalitní péči o svěřené auto a k bezpečné, ekonomické jízdě. A to jsou potom úspory! V konečném důsledku, je tato práce především prací s lidmi. Auta u zkušených „flíťáků“ ustupují do pozadí, protože stále více vnímají, že právě práce s lidmi je v této práci nejdůležitější. „Kdysi jsem měl na této práci rád hlavně auta různých značek a modelů, všechny ty technické novinky, které s nimi přicházely. Dnes mě ale na této práci baví především kontakt s lidmi,“ potvrzuje Rastislav Dobrovodský.

 

Celý článek si přečtete v magazínu FLEET č. 5/2013

 

K dispozici také v elektronické podobě zde

Napsal: ifleet

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz