Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2013 » Zmýlená zaplatí

Zmýlená zaplatí

 
05-2013

čtvrtek, 24. října 2013

Operativní leasing dnes patří mezi tradiční formy financování vozového parku, které na našem trhu poskytuje poměrně široké spektrum leasingových společností. Pro koho se však rozhodnout, není leckdy jednoduché.

 

Řada provozovatelů firemních vozových parků odmítá operativní leasing, jiní si jej vyzkoušeli

a byli zklamáni. Důvodem může být i nepochopení některých základních principů a srovnávání nesrovnatelného. Zaměříme se tedy podrobně na nejfrekventovanější a nejzávažnější omyly, které jsou příčinou nedorozumění ve vztazích mezi leasingovými společnostmi a zákazníky. Jedním z hlavních kritérií při výběru dodavatele je vždy cena, která je na první pohled relativně lehce měřitelná. O poznání složitější je vyhodnotit spektrum nabízených služeb z hlediska jejich kvality. Ne vždy totiž musí být nejlevnější splátka tou nejvýhodnější pro klienta. Firmy si dnes již mnohem častěji uvědomují také skrytá rizika operativního leasingu, kterých se snaží vyvarovat. Mezi ta nejpodstatnější rizika patří úhrady nad rámec sjednané splátky, skrytá navýšení marže leasingové společnosti při rekalkulaci splátky a riziko vícenákladů při vyúčtování nadměrného poškození vozidla. V minulosti se o těchto věcech příliš do hloubky nediskutovalo.

Pořizovací cena vozidla
Prvním důležitým parametrem, který vstupuje do cenotvorby kalkulace měsíční leasingové splátky, je pořizovací cena vozidla. V této oblasti obvykle nehrozí žádná zásadní úskalí. Jde spíše o definování výše poskytnuté slevy, kterou mají leasingové společnosti na jednotlivé značky a modely vyjednanou na úrovni importéra. V některých případech mohou nastat situace, že sleva mezi klientem a importérem je vyšší, než jakou nabídne leasingová společnost. V tomto případě má klient možnost využít svoji vyšší slevu.    

Zůstatková hodnota a nadměrné opotřebení vozidla
V této oblasti se již liší nejen hodnoty, se kterými leasingové společnosti ve svých cenových nabídkách kalkulují, ale také jejich přístup k řešení sporných momentů. Většina leasingových společností klientovi předkládá katalog nadměrného opotřebení, ve kterém je přesně definováno, jaká poškození a v jakém rozsahu lze akceptovat jako běžná opotřebení spojená s provozem vozidla a jaká opotřebení budou při konečném zúčtování smlouvy přefakturována klientovi. Zároveň také nabízí způsoby, jak je možné tyto situace před vrácením vozidla eliminovat. V podstatě se jedná o takový ceník, co klient zaplatí nad rámec původní stanovené zůstatkové hodnoty vozidla. Zde mohou nastat nedorozumění a omyly ve vztazích mezi zúčastněnými stranami. Pro objektivitu je vhodné podotknout, že vlastník vozidla - leasingová společnost - počítá s určitou tržní hodnotou vozidla ke dni ukončení nájemní smlouvy. Vozidlo by mělo být ve stavu definovaném jako stav odpovídající jeho běžnému opotřebení v souvislosti s jeho stářím a počtem ujetých kilometrů. Je pochopitelné, že pokud tento stav neodpovídá, jsou to okolnosti, které mají vliv na jeho prodejní cenu, a nájemci jsou tyto náklady přeúčtovány. Doporučení pro to, jak podobné situace eliminovat, je relativně jednoduché: předem dohodnout s pronajímatelem přesná pravidla jak bude v těchto případech postupováno. Dobře funguje i prevence v podobě kontroly technického stavu vozidla v určitém časovém úseku před jeho vrácením. Leasingová společnost nebo nezávislá expertní firma tak může stanovit předpokládané náklady na opravu a dopad na jeho prodejní cenu a na základě těchto informací se klient rozhoduje o dalším řešení. Zde je vhodné klást důraz také na to, aby byly k vozidlu vráceny všechny dokumenty, klíče od vozidla, klíče od zámku řadicí páky atd. Vozidlo by mělo být leasingové společnosti vráceno řádně vyčištěné a umyté. Jen tak je možné eliminovat přeúčtování dalších nákladů spojených s přípravou vozidla na jeho budoucí prodej.  Pohledem do cenových nabídek jednotlivých poskytovatelů operativního leasingu zjistíme někdy až zarážející rozptyl stanovených zůstatkových hodnot. Tato vozidla jsou shodně následně prodávána na českém nebo evropském trhu, leasingové společnosti mají podobné prodejní kanály ojetých vozidel. Je tedy na místě identifikovat podezřele vysoké ceny zůstatkových hodnot a diskutovat s dodavatelem o tom, proč jsou takto nastaveny a zda to nepředstavuje pro klienta určité budoucí riziko v podobě doplatků. Řada firem tlačí leasingovou společnost do co nejvyšších zůstatkových hodnot, ale neuvědomuje si, že se tento postup může nakonec vymstít, přestože na papíru vypadaly kalkulace bezvadně...         

 

Celý článek přináší magazín FLEET č. 3/2013

 

K dispozici také v elektroniciké podobě zde
 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz