Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 5 / 2019 » A přece se točí!

A přece se točí!

 
05-2019

pondělí, 14. října 2019

Doba elektrická nás v automobilismu obere o jedno téma hovorů. Na rozdíl od vášnivých diskusí o spalovacích motorech a jejich „vychytávkách“ je elektromotor nuda, nuda, šeď, šeď. Rotor, stator, vinutí, magnety... Co je to proti pístům, ventilům, sání, klice, vačkám, turbu... Ovšem není elektromotor jako elektromotor.

 

Elektromotor dává spalovacímu agregátu co do účinnosti pořádně „na frak“. Z primární energie získá až 90 procent mechanické práce, agregáty s vnitřním spalováním se v reálném provozu pohybují mezi třetinou až polovinou této hodnoty. Navíc je jejich špičková hodnota platná jen za optimálních podmínek, například minimálních ztrát v sání. Tedy, u běžného motoru, s plně otevřenou škrticí klapkou. Ve všech ostatních situacích se snižuje, klidně až někam k pouhým dvaceti procentům. Na rozdíl od spalovacího motoru může navíc elektromotor fungovat také „obráceně“, tedy jako generátor, takže při zpomalování vozu energii vyrábí a dobíjí baterii. Tato rekuperace může poměrně slušně vylepšit celkovou spotřebu, pokud jsou k tomu vhodné jízdní podmínky. Spalovací motor samozřejmě žádné palivo nevyrobí. Výhodou elektromotoru je také průběh točivého momentu, který nastupuje již od nulových otáček v hodnotách blízkých maximu a má velmi široký rozsahu pracovních otáček. Pro běžné rychlosti proto kromě stálého převodu nepotřebuje vícestupňovou převodovku. To všechno jsou obecně známé výhody elektromotoru jako takového, ovšem i mezi nimi jsou rozdíly.

 

Jednoduchý, nikoli nezničitelný

Vzhledem k tomu, že hlavní a vlastně jedinou pohyblivou částí elektromotoru je rotor, jsou nároky na servis ve srovnání se spalovacím motorem naprosto minimální. Není potřeba měnit olej ani palivové či vzduchové filtry. Protože se často jedná o vysokootáčkové stroje, je nutné dobře konstrukčně vyřešit nároky zejména na ložiska, obecně lze ale říci, že elektropohon vyžaduje nižší servisní péči než konvenční motory. Neznamená to však, že se nemůže porouchat. Sama Tesla už má za sebou „svolávačku“ při které měnila majitelům prvních vozů modelu S (z let 2012 a 2013) preventivně elektromotory, neboť jim analýza dat ukázala, že tyto motory mají vysokou pravděpodobnost (až 75 procent), poruchy do ujetí 100 000 km. Standardně poskytuje Tesla záruku na elektromotor osm let a navíc je dále vylepšuje. U současných modelů je podle automobilky riziko závady desetinásobně nižší než u prvních motorů, tedy jen okolo 7,5 procenta.

 

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 5/2019. Objednat si jej můžete na info@ifleet.cz

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz