Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 6 / 2014 » Boj s tlakovou níží

Boj s tlakovou níží

 
06-2014

pondělí, 1. prosince 2014

Od začátku letošního listopadu už nekoupíte nové auto bez systému monitorování tlaku v pneumatikách. Podobně jako například u ESP si jeho povinnou montáž vymohla evropská legislativa. Jako třetí na světě po USA a Jižní Koreji.

 

Není pochyb o tom, že huštění pneumatik má dopad jak na jízdní vlastnosti, tak na spotřebu paliva. O přehuštění se netřeba bavit, to je okrajový problém několika málo iniciativních jedinců, kteří pneumatiky dohušťují bez měření jen tak „od oka“. Problémem jsou naopak podhuštěné pneumatiky, na kterých jezdí podle odhadů až 70 procent všech aut.

 

Cesta k TPMS

Tento problém poutal pozornost automobilek už v osmdesátých letech. První, kdo použil systém sledující tlak vzduchu v pneumatikách pro sériovou produkci, bylo v roce 1986 Porsche. Ve stejném roce Renault použil měření tlaku u Scénicu obutého do pneumatik Michelin PAX a v roce 1999 se Peugeot rozhodl zařadit systém měření tlaku jako první na světě do standardní výbavy (u modelu 607). O rok později udělal totéž Renault, ale o kategorii níže, tedy u modelu Laguna.

V USA přišel jako první s TPMS General Motors v roce 1991, kdy jej použil pro model Corvette s pneumatikami RunFlat od Goodyearu. Když se pak na konci devadesátých let rozhořela v Severní Americe aféra s destrukcemi pneumatik Firestone, (celkem se uvádí až sto obětí dopravních nehod, ke kterým kvůli tomu došlo), bylo rozhodnuto, že budou všechny vozy prodávané v USA od září 2007 povinně vybaveny systémem měření tlaku v pneumatikách. Problémy s plášti Firestone se totiž vyskytovaly především u podhuštěných pneumatik.

Jako druhá země na světě zavedla povinné TPMS u všech automobilů Jižní Korea, kde byl rozhodným datem 30. červen letošního roku. Japonsko podle všeho přejme evropskou legislativu, a to zhruba na konci příštího roku. Mezi dalšími zeměmi, kde se uvažuje o brzkém zavedení TPMS jsou například Rusko, Indonésie, Izrael či Turecko. Není to tedy výmysl evropských úředníků, jak by se někdo mohl domnívat.

Konkrétně je povinnost vybavovat auta TPMS dána nařízením Evropského parlamentu ES č. 661/2009 (Nařízení o bezpečnosti provozu motorových vozidel). Tato povinnost vznikla 1. listopadu 2012 u vozidel, která chtěly automobilky po tomto datu homologovat pro prodej na unijních trzích. Od 1. listopadu letošního roku již musí být TPMS výbavou všech vozidel vyrobených a prodaných na trzích EU. 

 

Celý článek přináší magazín FLEET firemní automobily č. 6/2014

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz