iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Ford a Volkswagen: kamarádství z rozumu

Ford a Volkswagen: kamarádství z rozumu

 
ilustracni-0

středa, 24. června 2020

V současné komplikované době pokračují automobilky Ford Motor Company a Volkswagen AG v navazování již dříve dohodnuté spolupráce. Ta má oběma zajistit v první řadě významné finanční úspory jak v oblasti vývoje, tak výroby. Obě automobilky budou spojovat produkty v oblasti užitkových aut, elektromobilů a autonomních technologií.

 

Obě automobilky umí lehké užitkové automobily zhruba stejně dobře. V případě elektromobilů nebo autonomie by zatím bylo hodnocení předčasné, v těchto oblastech stojí obě automobilky v podstatě na začátku. Volkswagen má ale jednu strategickou výhodu, kterou je univerzální elektroplatforma MEB, na jejímž základě by měly v nejbližších letech vyrůst jen v rámci koncernových značek desítky různých modelů. Mechanicky je platforma konvenční a nepředpokládají se problémy, jakkoli se první model vyráběný na jejím základě (ID.3) ještě ani nedostal k zákazníkům. První kousky by si totiž měli převzít až ve čtvrtém kvartále letošního roku. Pokud vše dobře půjde. Jenže ono vše zatím dobře nejde… Až příliš uspěchaný řídicí software, který má zajistit optimální funkci celého hnacího systému má podle dostupných informací, unikajících zevnitř automobilky, řadu problémů, což komplikuje uvedení na trh. Ford nicméně na tuto platformu bude v rámci elektromobility spoléhat, a tedy i doufat, že Volkswagen problémy v rozumné době vyřeší.

Ford má i své vlastní technologie, zanedlouho uvede na trh svůj působivý Mustang Mach-E, postavený na platformě GE1 (Global Electrified), což ovšem není dedikovaná elektrtická platforma, ale upravený konvenční základ C2, na kterém stojí například nejnovější Focus. To, co Ford zoufale hledá, aby naplnil emisní sny unijních environmentalistů, je cenově dostupný základ pro masovou produkci elektromobilů. A ID.3 se jeví jako vhodné řešení…

 

EV a LUV

Na oplátku Ford „odlehčí“ Volkswagenu v oblasti vývoje užitkových aut. Zdroje jsou vždy omezené, což platí i pro největší automobilku světa. Zvlášť když se nadále vypořádává s následky svého víceméně celosvětového podvodu (Dieselgate). Příští generace modelů Crafter nebo Amarok tak již vyjede na technickém základu, který vznikl u Fordu. Tak jako tomu bylo v minulosti třeba u modelu Sharan/Galaxy. V rámci spolurpáce ovšem nedojde k výměně jediné akcie, majetkové propojení rozhodně není na pořadu dne. Aliance obou společností je založena výhradně na spolupráci v následujících oblastech.

 

  • Aliance urychlí realizaci středně velkého pickupu, zkonstruovaného a vyráběného společností Ford, který bude od roku 2022 zařazen také do nabídky značky Volkswagen Užitkové vozy jako model Amarok.
  • V příštím roce posílí pozice obou společností v segmentu užitkových vozů prostřednictvím městského rozvážkového vozu na základě nové generace modelu Caddy, jehož vývoj a výrobu zajišťuje Volkswagen Užitkové vozy. Později bude jako další společný projekt realizováno lehké užitkové vozidlo v segmentu s užitečnou hmotností do jedné tuny, a to v režii společnosti Ford. Jinými slovy, Ford Connect bude totéž, co Caddy, společný základ bude mít i příští generace modelů Custom a Transporter.  
  • Aliance bude podporovat uskutečňování strategie elektrické mobility obou společností, přičemž Ford bude od roku 2023 nabízet na evropském trhu vlastní elektromobil na základě modulární platformy MEB koncernu Volkswagen.

 

„Užitková vozidla mají v současnosti pro společnost Ford zásadní význam. Jedná se o oblast podnikání, v níž chceme dosáhnout dalšího silného růstu. Spolupráce se značkou Volkswagen na těchto platformách přinese oběma společnostem značný finanční prospěch při vývoji produktů i využívání výrobních závodů a výrobního zařízení,“ řekl Jim Farley, provozní ředitel společnosti Ford a dodal: „Nezávisle na tom rozšíří Ford v následujících dvou letech svou nabídku v segmentu užitkových vozidel pro zákazníky, kteří kladou stále větší důraz na nulové emise a požadují výkonná řešení v oblastech konektivity, zpracování dat a umělé inteligence, o verze modelů Ford Transit a Ford F-150 s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů.“ Šéf koncernu Volkswagen Dr. Herbert Diess zdůrazňuje, že po pandemii Covid-19 má nyní ještě větší význam vytvářet aliance silných společností, které budou odolnější vůči negativním vlivům, které takové krize přinášejí. „Tato spolupráce efektivně sníží náklady na vývoj, umožní rychlejší rozšíření elektromobilů a užitkových vozů na celém světě a významně upevní postavení obou společností,“ věří Diess.

 

Kolik jich bude?

U Fordu počítají s tím, že v období od roku 2023 dodají svým zákazníkům více než 600 000 elektromobilů na základě platformy MEB. Nehovoří ovšem o tom, za jaký časový interval, tisková zpráva obsahuje pouze velmi vágní informaci, že „v průběhu několika let“. Že by sami nevěděli? Je to možné, nikdo dnes není totiž schopen odhadnout, jaký bude skutečný odbyt elektromobilů. Poté, co se nasytí segment složený z technologických nadšenců, bude totiž třeba přesvědčit ty, kteří jsou k elektromobilitě skeptičtí. A těch je hodně…

Ford postaví auto na technickém základu VW ve svém designérském a vývojovém centru v městské části Köln-Merkenicha a doplní s ním sportovně a výkonnostně laděný Mustang Mach-E. Zatím známé plány Volkswagenu zahrnují modely ID.3 a ID.4, známými koncepty jsou ID. Buzz (kompaktní MPV evokující někdejší Microbus) a ID.Space Vizzion (velké komfortní kombi; na snímku). Sériové vozy vycházející z těchto konceptů be se měly na trhu objevit v roce 2022 respektive 2023.    

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2020 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz