iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Rangery místo Navar. Polská armáda mění výsledek tendru

Rangery místo Navar. Polská armáda mění výsledek tendru

 
ford-0

středa, 8. července 2020

Pandemie COVID-19 zasáhla i do plánu polské armády na pořízení nových víceúčelových terénních vozidel. Na základě nedávného tendru jí měla česká společnost Glomex MS dodat celkem 485 upravených vozů Nissan Navara plus dalších 150 v rámci opce. Nakonec z toho nic nebude. Tedy z pohledu Nissanu. Kvůli obtížím s dodávkami jeho vozů dodá česká společnost Fordy Ranger.

 

Možnost změny typu za „náhradní“ umožňuje Glomexu smlouva s polskou armádou, která původně preferovala právě Navary (psali jsme zde). Jenže Nissan má problémy. Továrnu v Barceloně, kde se Navary vyrábějí, musel kvůli pandemii uzavřít, což prohloubilo trable, ve kterých se tato automobilka už nějakou dobu nachází. Za rok 2019 totiž vykázala provozní ztrátu 6,2 miliardy dolarů, z vedení odstranila o rok dříve za dramatických událostí svého někdejšího spasitele Carlose Ghosna a kvůli pandemii COVID-19 spadla její celosvětová výroba o 62 procent.

Nissan reaguje na tento vývoj omezením výroby v následujících třech letech. Zatímco vloni vyrobil 7,2 milionu aut, v nadcházejícím období (až do roku 2023) to bude podle plánů jen okolo 5,5 milionu ročně a na škrty doplatí zejména zahraniční továrny. Pokud tipujete, že mezi nimi bude i továrna v Barceloně, pak hádáte správně… Tato továrna by měla být zcela uzavřena, což znamená, že se model Navara buď bude do Evropy dovážet, nebo bude z evropských trhů stažen úplně. Zdálo by se, že by tento segment mohl vykrýt Renault s modelem Alaskan, který je jen rebrandovanou Navarou. Jenže i ten se vyrábí v Barceloně na stejné lince a přenesení výroby do některého jiného evropského závodu Renaultu se nejeví příliš pravděpodobně. Celá aliance Renault-Nissan-Mitsubishi navíc prochází restrukturalizací, podle které bude mít každá z automobilek svou „zónu vlivu“. Pro Renault je to logicky Evropa, což dále nahrává spekulacím o úplném stažení modelu Nissan Navara z evropských trhů. Když už jsme u toho: Kromě Renaultu a Nissanu má svůj terénní pickup i Mitsubishi. Jeho L-200 je ovšem samostatnou konstrukcí (zřejmě naposledy, tlak na efektivitu jej v budoucí generaci zřejmě s Navarou a Alaskanem sjednotí).

 

AČR: Ranger, Hilux nebo někdo jiný?

Vzhledem k nebezpečí váznoucích dodávek Nissanu Navara se nakonec rozhodli Poláci pro záložní variantu, tedy Ford Ranger. Ten mimochodem vyhrál v předchozím zrušeném výběrovém řízení. Poláci totiž chtěli právě Navary, a tak dělali vše pro to, aby je nakonec dostali (celkem museli vybírat v rámci programu Mały Mustang šestkrát!). Paradoxní vývoj situace se všem netýká výběru dodavatele. Společnost Glomex MS Polska (dceřiná společnost Glomex MS) Fordy v původních počtech platných pro Navary jako vítěz tendru dodá, a navíc bude díky nižší ceně (cca. 2,5 milionu zlotých, tedy 15 milionů korun) možno v rámci opce pořídit o třináct aut více (tedy až 163 dalších Rangerů).      

Ranger není žádným armádním nováčkem, tyto vozy najdeme logicky u amerických ozbrojených složek (například u Special Operations Command, tedy jednotek speciálního určení), u španělského letectva, u irské nebo argentinské armády a také u polského letectva, kde již slouží 44 těchto vozidel. Ford Ranger se také stal předmětem zájmu britské technologické společnosti Ricardo, která představila koncept ekonomické úpravy na vojenský speciál (na snímku).  S Fordem Ranger se počítá také jako s jedním z modelů nabídnutých AČR v rámci jejího tendru na nákup nových vozidel, která nahradí dosluhující Land Rovery Defender a archaické UAZy. Celkem 1200 vozů bude nakoupeno ve čtyřech fázích (dvakrát 400 kusů a poté dvakrát 200 kusů) a celková cena včetně DPH nesmí překročit dvě miliardy korun, tedy necelého 1,7 milionu korun za kus včetně všech požadovaných úprav, kterých ovšem není mnoho (podobně jako u polské armády; ta zaplatí za kus v přepočtu zhruba 1,4 milionu Kč). Dalšími nabídnutými modely by podle očekávání měly být Toyota Hilux či Mitsubishi L-200. Dostupné jsou na našem trhu také zmíněný Renault Alaskan (ten byl představen jako horká novinka již v rámci Průmyslového dne AČR před třemi lety), či Volkswagen Amarok. Ukončen byl prodej Fiatu Fullback (v celé Evropě), což je „převlečený“ Mitsubishi L-200 staršího provedení, Mercedes-Benz zcela zastavil výrobu své třídy X (upravený Nissan Navara). Vzhledem k okolnostem je pak zřejmě vyloučena účast jakéhokoli soutěžitele s modelem Navara.  

 

 

 
 

Související články

 
Advertisement
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2020 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz