Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Vize elektromobility podle Nissanu

Vize elektromobility podle Nissanu

 
leaf

úterý, 10. ledna 2017

Na veletrhu CES oznámil šéf Nissanu Carlos Ghosn několik informací o nové generaci elektromobilu Leaf. Kromě již neoficiálně potvrzené zdvojnásobené kapacitě baterie na 60 kWhbylo oznámeno, že bude vybaven také systémem ProPILOT umožňujícím autonomní jízdu na dálnici bez změny jízdního pruhu.

 

Současný Leaf se vyrábí od roku 2010 a představuje milník v rozvoji elektromobility coby první masově vyráběný automobil poháněný elektromotorem. Nástupce, kterému pomůže v souboji o přízeň zákazníků s nastupujícími modely Tesla 3 a Chevrolet Bolt/Opel e-Ampera také 60kWh baterie umožňující dojezd přes 300 km, by měl být představen v příštím roce. Zatím se o něm mnoho neví, lze tedy jen spekulovat o tom, zda se bude nebo nebude podobat konceptu IDS představenému v roce 2015 na autosalonu v Tokyu (na snímku).

 

 

Emise? Nižší, ale ne nulové. Aspoň zatím...

Za šest let se prodalo po celém světě přes 250 000 leafů, které souhrnně ujely tři miliardy kilometrů, přičemž spotřebovaly zhruba 540 GWh elektrické energie. Automobilka siceve své tiskové zprávě operuje tím, že se díky tomu ušetřilo přes 497 000 tun emisí CO2 (ekvivalent odpovídající stejné vzdálenosti ujeté konvenčními auty s průměrnými emisemi 166 g CO2/km), ale to samozřejmě není pravda, protože zdaleka ne všechna energie pro tyto elektromobily pocházela z bezemisních zdrojů a stanovit přesnou úsporu je vzhledem k odlišnému energetickému mixu jednotlivých zemí a ekonomik obtížné. Nicméně pokud by průměrně přestavoval provoz leafu úsporu 50 g CO2/km (celkové emise CO2 116 g/km), pak by se jednalo o úsporu 150 000 tun. V podmínkách České republiky dnes pochází z bezemisních zdrojů zhruba polovina vyrobené elektrické energie (z celoročního pohledu) a za těchto podmínek elektromobil oproti konvenčním vozidlům vykazuje nižší celkové emise, zatímco v ekonomikách pracujících se zastaralými tepelnými elektrárnami mohou být jeho emise (a nejen CO2) dokonce vyšší (psali jsme podrobně ve Fleetu 2/2016). Lokálně jsou ovšem emise vždy nulové, což je výhoda.  

Nissan se každopádně nesoustředí pouze na elektromobily, jejichž potenciál rozvoje je v následujícím období podmíněn rychlým budováním sítě rychlých dobíjecích stanic. Značka proto rozvíjí také technologii e-Power (sériově hybridy) a vozy s bio-palivovým článkem, který by mohl dávat za určitých podmínek větší smysl než vodíkový článek.

 

Hloupému napověz, chytrému nabij

Na rozvoji infrastruktury nabíjecích stanic i na motivaci k používání elektromobilů Nissan pracuje stejně jako na autech samotných. Doposud bylo po celém světě rozmístěno více než 13 600 rychlonabíjecích stanic CHAdeMO, v USA se Nissan účastní projektu Drive the ARC, což je soustava rychlonabíjecích stanic, která sahá od města Monterey ke kalifornskému jezeru Tahoe (trasa cca 480 km dlouhá). 

Stejně jako jiní výrobci počítá i Nissan také se zapojením svých elektromobilů do tzv. chytrých sítí (Smart Grids), tedy inteligentní energetické sítě, ve které mohou působit jako úložiště energie. Význam této možnosti roste se zvyšující se kapacitou baterií ve vozidlech. S 60 kWh může elektromobil fungovat coby zdroj elektřiny rodinného domu i po několik dní. Především se však může nabíjet v době nejlevnější energie a poté, v době, kdy je elektřina nejdražší zásobovat dům. V japonském středisku Nissan Advanced Technology Center testuje Nissan od roku 2013 systém V2B Vehicle-to-Building) a letos na jaře bude nové evropské ústředí Nissanu také částečně napájeno tímto systémem.

V současnosti už elektromobil zapojily do hospodaření s energií přibližně 4000 japonských domácností. V Japonsku, ale i v Evropě pak další stovky elektromobilů poskytují elektrickou energii jiným budovám. Dalším stupněm je využití baterií z elektromobilů, jejichž kapacita poklesla pod požadovanou úroveň. Ty slouží v rámci projektu xStorage, kdy se do nich ukládá přebytečná energie ze solárních zdrojů. 

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
ještě jedno upřesnění - hovořit o tom, že elektromobil má pouze lokálně bezemisní provoz s přihlédnutím k jeho zcela většinovému dobíjení v době mimo energetickou špičku, je stejné jako hovořit o emisní náročnosti např. akumulačních kamen nebo přečerpávací elektrárny...
středa, 11. ledna 2017
 
jen jedno upřesnění. Elektromobil není žehlička nebo televize - jedná se "akumulační" zařízení a z cca 99% spotřebovává tzv. energetické přebytky. Tzn určitě lze hovořit i o globálně bezemisním provozu, protože zatím nikdo nevymyslel, jak uskladnit 100% těchto energetických přebytků a EV tedy jezdí na energii, která by se jinak v podstatě vyhodila oknem.... :)
středa, 11. ledna 2017
 
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz