Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Jak to bude s akumulátory elektromobilů?

Jak to bude s akumulátory elektromobilů?

 
elektromobily-0

čtvrtek, 7. dubna 2016

Mezi otázky, které vyvstávají při řešení ekonomiky provozu elektromobilů, patří ožehavé téma akumulátorů a jejich výdrže. Některé názory vidí v tomto problému jednu z příčin nemožnosti rozvoje elektromobilů v jejich současné podobě, protože výměna akumulátoru bude velmi drahá a pošle celý provoz do „červených čísel“...

 

Ano, je pravda, že Li-ion akumulátor degraduje, takže má, podobně jako mechanické díly spalovacího motoru, svou omezenou životnost. A je pravda, že trakční akumulátor elektromobilu není levnou záležitostí. Situace se ale rychle mění. Ještě před šesti lety se platilo přes tisíc dolarů za kilowatthodinu kapacity, dnes je to okolo 300 dolarů. Takže například baterie Li-ion článků s kapacitou 60 kWh, jakou bude mít třeba nový Chevrolet Bolt a z něj odvozený Opel Ampera-e, dnes vyjde na cca. 18 000 dolarů, tedy asi 430 000 Kč (Chevrolet potvrdil, že dosáhl ceny lehce pod hranicí 300 dolarů/kWh). Při ročním nájezdu 30 000 km (tedy zhruba stovky plných nabíjecích cyklů) by měla baterie vydržet při běžném používání prvních pět let provozu bez citelnějšího poklesu kapacity (500 cyklů), a to mimo jiné i díky pokročilému managementu ochrany článků. Tesla poskytuje na své akumulátory garanci osm let a 200 000 km pro 70kWh verzi a bez kilometrického omezení po stejnou dobu na 90kWh verzi. Na dotaz tiskové oddělení Tesly odpovědělo, že pokud v průběhu tohoto období (osm let) klesne kapacita baterie pod 70 procent, bude vyměněna.

Z toho můžeme vyjít: Když po osmi letech provozu poklesne kapacita na 70 procent a dojezd se z 300 km sníží na 200 km, co pak? Možností je několik. Auto bude možno samozřejmě dále provozovat v méně náročném režimu (druhé auto v rodině, poolové auto ve fleetu pro kratší pojížďky a podobně). Při tom je třeba si uvědomit, že na rozdíl od silně opotřebovaného spalovacího motoru, u kterého se s mírou opotřebení zvyšuje spotřeba, zhoršuje emisní stopa a výrazně klesá spolehlivost, se u elektromobilu snižuje pouze dojezd. Další možností bude odprodej auta za zůstatkovou cenu, která bude odpovídat kapacitě akumulátoru. To bude při obchodech s ojetými elektromobily řídicí parametr. Na rozdíl od dnešního stavu stáčených tachometrů a je obtížně zjistitelného objektivního stavu všech mechanických komponentů bude v případě elektromobilu změření kapacity akumulátoru exaktní, snadno proveditelnou záležitostí. Třetí možností bude nechat články baterie vyměnit. Kolik to bude stát?

Za osm let by ceny za kilowatthodinu kapacity měly podle všech předpokladů dál výrazně klesnout, podle odhadů odborníků by mělo být zhruba za pět let dosaženo cen pod hranicí sta dolarů za kilowatthodinu. Nový 60kWh akumulátor by tedy přišel jen na 6000 dolarů, tedy 143 000 Kč (při současném kurzu). Použité články z aut bude navíc čekat „druhý život“ coby stacionární úložiště pro ostrovní systémy se solárními či větrnými zdroji. Nikdo asi nebude cenné články s úhrnnou zbytkovou kapacitou 38 kWh likvidovat. Za kolik se budou tyto akumulátory prodávat, nevíme, nicméně dá se čekat cena za kilowatthodinu o něco málo nižší (řekněme o 10 procent) v porovnání s novými. Ale i kdyby byla výrazněji nižší, pak můžeme odhadovat, že by za osm let nemusela cena za výměnu článků baterie včetně servisních prací přesáhnout částku sta tisíc korun.

Vypadá to jako stále vysoká částka, nicméně je třeba si spočítat, kolik bude stát servis konvenčního automobilu během osmi let na všech úkonech, které u elektromobilu odpadají. Je více než jisté, že to bude minimálně těch 100 000 Kč rozdílu, ovšem spíš ještě více. Za tu dobu totiž bude zapotřebí provést nejen zhruba deset servisních prohlídek, ale také řadu náročnějších servisních úkonů, od rozvodů, přes výfuk, filtry pevných částic u dieselů a podobně. Navíc, a to je důležité, nelze opomíjet další vývoj. Například nové 3D akumulátory české společnosti HE3DE by měly podle výrobce vydržet až 5000 nabíjecích cyklů. I kdybyste je tedy nabíjeli denně, vydržely by vám přes třináct let, takže nutnost výměny akumulátorů by s nimi mohla být v podstatě minulostí. Suma sumárum: výměna baterie rozhodně nebude tak dramatický problém, jak se dnes může jevit...

Celý článek o faktech a omylech elektrombility přináší magazín FLEET firemní automobily č. 2/2016  

Napsal: redakce

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz