Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Konvenční auta podraží o desítky tisíc, elektrická zlevní

Konvenční auta podraží o desítky tisíc, elektrická zlevní

 
ilustracni-0

středa, 10. června 2020

Automobilky čeká složité období a jejich zákazníky s největší pravděpodobností také. Podle mnoha předpovědí totiž vzroste tempo doposud spíše „plíživého“ zdražování aut. Ceny automobilů totiž rostou každým o tři až čtyři procenta.

 

Významný až zásadní vliv na cenu aut s konvenčním pohonem mají opatření Evropské komise, která požaduje dosažení průměru emisí 95 g CO2 na 100 km u 80 procent prodaných vozidel a napřesrok již u sta procent. Takové emise odpovídají nereálně nízké spotřebě. Při nedosažení těchto limitů hrozí automobilkám pokuta ve výši 95 eur za každý gram navíc a prodané auto. Jedná se tedy potenciálně o pokuty v řádech stamilionů až miliard eur na automobilku. Celkově by mohl na pokutách celý evropský autoprůmysl zaplatit až 36 miliard (!) eur.

Automobilkám nezbude nic jiného než výrazněji zdražovat konvenční vozy, a naopak snižovat elektrifikovaná auta. „Na automobilovém trhu očekáváme v budoucnosti dva protichůdné trendy. Na jednu stranu budou zdražovat vozy s konvenčními pohony z důvodu nutnosti plnění emisních limitů vyžadovaných ze strany EU. Ty lze splnit buď elektrifikací pohonných jednotek, nebo čím dál nákladnějším vývojem úsporných motorů. Druhým trendem bude postupné snižování cen elektrifikovaných vozidel, jakmile se vyřeší aktuální nedostatek dostupných baterií,“ říká k tomu Jiří Havel, obchodní ředitel leasingové společnosti Arval CZ. Ta, stejně jako mnohé další by mohly profitovat z faktu, že pro stále více firem bude nákup vozidel z důvodu cash flow problematický. Při očekávaném zdražení jednoho vozu o 50 000 až 70 000 korun se jedná již u středních vozových parků o nadnáklad v řádu milionů korun. Díky zvýšení zůstatkových cen by pak nemusel být nárůst měsíčních splátek tak výrazný. „Operativní leasing může být cestou pro firmy i soukromé uživatele v době, kdy cena aut roste. Už za první platbu získají nové auto a úspory investují do podnikání, nikoli do nákupu vozu,“ upřesňuje Jiří Havel s tím, že splátka ve variantě Full Service zahrnuje veškeré náklady na vozidlo s výjimkou pohonných hmot a energií.

„Automobilky se budou chtít pokutám vyhnout. Budou do své nabídky zařazovat vozy s nižšími emisemi a vozy na alternativní pohony. Dle zaměření a velikosti investic automobilek zvítězí elektromobilita. Automobilky mají v tomto ohledu velké plány. Například Škoda má investovat 52 miliard korun do vývoje aut na alternativní pohony a deset nových elektrických modelů do roku 2022,“ uvádí analytik České spořitelny Radek Novák. Ani další značky nestojí stranou, své elektromobily a plug-in hybridy již má připraveny koncern PSA, všechny prémiové značky Toyota, Honda, Nissan, Renault a řada dalších. Stranou stál zatím italsko-americký koncern FCA, který se však podle plánů propojí s PSA a získá tak přístup k elektromobilním technologiím. Elektromobilita se nevyhne ani segmentu lehkých užitkových vozidel, jak o tom svědčí důsledná elektrifikace středních a kompaktních dodávek u PSA nebo nedávno představený PLug-in hybridní Ford Transit Custom jak v osobní, tak užitkové verzi, i veké elektrododávky jako Volkswagen Crafter či Mercedes-Benz Sprinter.    

 

Čeští manažeři: skeptičtí a racionální

Rozvoj elektromobility v Česku ovlivňuje mnoho faktorů – vedle ceny vozů je to existující, nebo lépe řečeno neexistující poptávka jednotlivců i firem, nízký počet dobíjecích stanic nebo dosavadní převaha motorů na benzín a naftu. Svoji roli sehrává i přístup českých fleetových manažerů, kteří z mnoha logických důvodů dávají přednost konvenčním pohonům. „Oproti evropským kolegům se Češi liší i v přístupu k novým pravidlům pro testování spotřeby a emisí CO2. Pouze 36 procent tuzemských manažerů odpovědělo kladně na otázku, zda jejich firemní car policy bude zohledňovat nová pravidla pro testování spotřeby a emisí CO2 vozidel, tedy testu WLTP,“ tlumočí výsledky průzkumu Arvalu Jiří Havel. Upravovat úroveň vozů, které svým zaměstnancům poskytují, je kvůli hodnotám naměřeným podle WLTP připraveno jen 18 procent firem u nás, zatímco v ostatních zemích do průzkumu zahrnutých je průměr 37 procent. Je to dáno i tím, že většina domácích společností zatím auta nevybírá podle hodnot emisí. Tento postup volí většinou nadnárodní společnosti.

 

 

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz