Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Téma: Navigace ve fleetech

Téma: Navigace ve fleetech

 
navigace

pondělí, 7. prosince 2015

Své pravidelné cesty, ať už do práce, za stálými obchodními partnery, známými nebo členy rodiny zná většina řidičů jako své boty. Ale cesty do neznámých končin se mohou pěkně zkomplikovat, přičemž se nemusí jednat ani o nějaké vzdálené kraje. Stačí jedna nečekaná dopravní situace, snaha objet ji po okreskách a z příjemné cesty může být adrenalinová záležitost končící na lesní cestě. Ne všude je dopravní značení perfektní, ne všude se lze hned někoho přeptat na cestu.

 

Řešením je navigační systém. Druhdy poměrně nákladná záležitost se díky rozvoji navigačních služeb stala naprosto běžnou součástí života. A to jednak díky přenosným přístrojům, které mohou mít i širší využití, například při turistice, tak, a to zejména, díky rozvoji smartphonů. Ty dnes nabízejí navigaci zcela zdarma a zdálo by se, že s nástupem technologie „zrcadlení“ vybraných funkcí, mezi nimi i navigace na hlavním displeji vozidla, klasickým navigacím odzvoní. Ale jak napovídá výzkum magazínu Fleet mezi manažery, není ve firemních vozových parcích situace zdaleka tak jednoznačná.

 

Názory manažerů

„Navigaci používají všechna naše auta, a to jak integrovanou (referentské vozy), tak samostatnou (užitkové vozy). Pokud se jedná o můj názor, pak to určitě není nutná věc, ale mladší generace si myslí opak. Já osobně jsem nikdy navigaci nepoužil, a to jsem jako servisní mechanik chlazení  sjezdil za 40 let praxe celou republiku,“ říká Miroslav Černohorský ze společnosti Hauser. Navigaci ve všech firemních autech mají také ve společnosti Servind, jak sděluje její technický ředitel Zdeněk Pecinka.

„Většina našich vozidel je vybavena navigací již z výroby. Využili jsme opakovaně i objednání vozidla s tzv. přípravou pro navigaci, což bylo ve vozidlech Roomster a Citigo, kde jsme následně dokupovali navigaci pouze do vozidel, u kterých to bylo potřeba, případně jsme využívali jednu navigaci pro více vozidel. U nákladních vozidel volíme navigace přenosné, případně nejnověji pro vozidla nad 7,5 t navigaci s propojením na couvací kameru. Důvodem, proč využíváme navigace je kromě potřeby efektivně dojet k cíli také potřeba informovat zákazníka co nejpřesněji o příjezdu pracovníků, kteří provádí dodávku a instalaci našich výrobků. V neposlední řadě tímto způsobem šetříme palivo a mzdové náklady, neboť navigace zpravidla optimalizují trasu lépe než člověk, i když vše má samozřejmě i své výjimky,“ vysvětluje situaci Radek Jakubský, jednatel a výkonný ředitel známého dodavatele zdravotnického vybavení Proma-Reha. 

Trochu jinak se na navigační systémy dívají ve společnosti Moravia Stamping. „Firemní auta standardně navigací vybavena nemáme, s výjimkou vozidel nevyššího vedení společnosti. Navigační systém představuje v rámci vybavení vozu určité riziko. Jednak s ohledem na cenu, která nebývá zrovna nejnižší, a především kvůli riziku krádeže. Už asi nežijeme v dobách, kdy se navigace z aut kradly na počkání a bazary a internet byly plné levných použitých přístrojů, nicméně velký panel navigace v autě stále zůstává lákadlem a potenciálním rizikem. Pro běžná auta tedy ve firmě máme externí navigaci, kterou si uživatelé půjčují. Pokud jede člověk za novým klientem do oblasti, kde nikdy nebyl, tak se navigace hodí. Je to taková jistota. Řada z uživatelů firemních vozidel má navíc navigaci v mobilu, takže problém zda pořizovat či nepořizovat navigace do jisté míry odpadá,“ odpovídá Břetislav Šimeček, který upozorňuje na riziko, které může navigační přístroj v autě představovat. Zkušenosti s tím mají třeba ve společnosti Seznam CZ: „Vestavěné navigace v autech nepoužíváme. Měli je ve svých autech dva top manažeři, ale byly terčem krádeží, tak si již nikdo další navigaci do auta nepořizoval. Přenosné firemní navigace také nemáme, každý obchodník si to řeší soukromě. Naši řidiči mají většinou ve svých mobilech aplikaci Seznamu Mapy.cz a tu pro tyto účely využívají. Já osobně navigaci používám až pro finální vyhledání ulice nebo objektu. Na cestu mezi městy, nebo i na průjezd městem raději volím prostudování mapy. Stalo se mi už, že na známé trase mi navigace radila jinou cestu. Takže i když je navigace v zásadě fajn a považuji ji za dobrou výbavu na cesty, tak určitě nezaškodí se předem seznámit s trasou podle mapy, být v obraze kudy se jede a mít tak možnost reagovat, pokud člověka navigace vede nesmyslně,“ dělí se o své zkušenosti Jiří Linder, který má u Seznamu na starosti vozový park. A jako „uzavřenou“ záležitost vidí integrované navigace třeba Miloš Mrva, finanční ředitel společnosti Tokoz: „Naše vozidla navigací nevybavujeme, protože většina integrovaných navigací je dnes technicky a mapově daleko za schopnostmi chytrého telefonu napojeného on-line na aktuální dopravní situaci. Všichni naši zaměstnanci mohou využít navigaci v mobilu, kde například Google poskytuje on-line informace o hustotě dopravního provozu a dokáže průběžně trasu optimalizovat.“

Přechod od integrovaných navigací postupně probíhá i v jiných firmách. „U vozidel, kde nebyla navigace zabudovaná, jsme je museli dokoupit. Naši řidiči často potřebují dojet na přesnou adresu a navigace urychlí jejich dojezd. Odpadá tím hledání zákazníka a zbytečně najeté kilometry. V současné době však některé navigace nahrazujeme mobilními telefony. Já osobně ve služebním ani v soukromém autě integrovanou navigaci nemám, a tak využívám samostatnou. Jsem s ní celkem spokojen, pouze je nutné minimálně jednou za dva roky provést načtení nových údajů,“ říká Ladislav Macháček, vedoucí nákupu a logistiky společnosti Vodovody a kanalizace Beroun.

 

Výsledky průzkumu

Možnosti využívat navigaci se téměř nikde nebrání, trendem doby je ale navzdory některým nevýhodám stále větší využívání mobilních aplikací. Však se již kvůli tomu dostávají výrobci tradičních navigačních přístrojů do problémů... Firemní vozové parky nezůstávají stranou. Celkem se v průzkumu magazínu Fleet vyjádřilo 116 manažerů a z jejich odpovědí vzešla tato statistika:

 

 18,1 %

 firem přistupuje k problému individuálně a kombinuje více řešení

 6,9 %

 firem vybavuje všechna vozidla integrovaným navigačním systémem

 10,34 %

 firem vybavuje část vozidel integrovanou navigací, pro ostatní má přenosné přístroje

 18,97 %

 firem nakupuje výhradně přenosné navigace

 43,97 % 

 firem sází na smartphony

 1,72 %

 firem navigaci nijak neřeší

 

A jak to děláte vy? Odpovědět můžete v naší anketě na homepage!

 

Tématu se věnuje také produktová příloha magazínu FLEET firemní automobily č. 6/2015

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz