iFLEET » Aktuality » Fleet manažer » Změny v zákoně: ojetiny, ulička, povinná výbava...

Změny v zákoně: ojetiny, ulička, povinná výbava...

 
dreamstime

čtvrtek, 27. září 2018

V pondělí dojde k několika důležitým změnám zákona 56/2001 sb. O podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích dotýkajícím se oblasti provozu firemních vozidel nebo fleetového managementu. Jedná se zejména o oblast stáčení tachometrů, povinné výbavy vozidel nebo vytváření průjezdů pro vozidla s právem přednosti v jízdě. Drobných, ale nikoli bezvýznamných změn je ovšem mnohem více.

 

Novela zákona k radosti seriózních obchodníků s ojetými vozidly zahrnuje sankce při prokázané manipulaci s údajem o ujetých kilometrech, a to až do výše půl milionu korun. Je to poprvé, kdy zákon jasně označuje manipulaci se stavem najetých kilometrů za nelegální praktiku. Doposud ji totiž dosud zákon přímo neupravoval, Nejvyšší soud pouze vydal v roce 2014 judikát, na jehož základě se mohly soudy zabývat případy, kdy došlo prokazatelně ke způsobení škody nad 5000 Kč. V praxi se ukázalo toto opatření jako nedostačující.

 

Ojetiny - blýskání na lepší časy?

Společně s kontrolou stavu tachometrů na STK a veřejně přístupnou databází najetých kilometrů ministerstva dopravy, kde nyní stačí pro získání historie vozu znát jen VIN, je to významný krok ke zvýšení transparentnosti trhu ojetin. Uvedené opatření však řeší primárně vozy provozované v České republice, pro účinné odhalování manipulace s dovezenými ojetými automobily je ještě zapotřebí, aby se Česká republika zapojila do celoevropské výměny dat. „O zákaz stáčení jsme usilovali už od začátku tisíciletí, kdy se tento podvod začal objevovat v masovém měřítku zejména u ojetin z dovozu. Přesvědčit politiky, že jde o problém, kterým by se měli zabývat, nebylo lehké. Nakonec se to však podařilo a pro manipulátory, kteří tvrdili, že si na tachometru mohou nastavit číslo, které je příjemné na pohled, doba jejich beztrestného podvádění končí,“ věří generální ředitelka sítě autocenter AAA Auto Karolína Topolová.

Opravdu účinným řešením však bude až zavedení národní databáze najetých kilometrů, například podle vzoru belgického Car Passu, kterému povinně posílají údaje tisíce firem, které přicházejí do styku s automobily. Od prodejců přes servisy až k obchodníkům s ojetými auty a asistenční služby. „Až po zapojení takového systému s údaji o kilometrech z celého životního cyklu vozu do mezinárodní výměny dat se podaří stáčení vymýtit. Jistě k tomu přispějí i nové technologie, související s postupným zaváděním autonomně řízených vozů, u kterých budou data o ujetých vzdálenostech k dispozici už z povahy systému,“ uzavřela Topolová.

Novela zavádí také pokuty pro mechaniky, kteří provedou výměnu tachometru a nevystaví o tom protokol (50 000 Kč) a také pro provozovatele vozidla, který takový protokol nepředloží při technické kontrole na stanici STK (10 000 Kč).

Pro firmy, které alespoň občas nakupují pro své potřeby ojeté vozy, je jistě zprůhlednění trhu s ojetými vozy dobrou zprávou, stejně jako pro všechny, kdo ojeté vozy prodávají, včetně leasingových společností, neboť jejich ojetinám s pravdivě deklarovanými kilometry nebudou vytvářet nekalou konkurenci zdánlivě výhodnější nabídky aut s nižším počtem ujetých kilometrů (s tachometrem stočeným mnohdy o více než polovinu...).

 

Bez žárovek, bez roušek...  

Mění se také povinná výbava vozidla. Nadále již není nutno mít ve vozidle náhradní žárovky světel, čímž konečně mizí přežitek, který již dlouho nedával smysl. Stejně tak vypadávají z povinné výbavy pojistky, rezerva a tudíž i příruční zvedák a klíč na matice kol. Změnou prochází také povinná výbava autolékárniček. Nadále nemusí obsahovat trojcípý šátek, plastovou roušku či náplast s polštářkem. Konec plýtvání představuje zrušení povinnosti vyměnit lékárničku po vypršení uvedené doby použitelnosti.

 

Ti vlevo doleva, ostatní doprava!

Z hlediska provozu je změnou, kterou vítají záchranáři, sjednocení vytváření průjezdů pro vozy IZS a další vozidla s právem přednosti v jízdě s okolními zeměmi. „Ulička“ se nově vytváří mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Čili ti, co mají krajnici po levé ruce, uhýbají doleva, všichni ostatní doprava. Dosud se ulička vytvářela na komunikaci s více než třemi jízdními pruhy mezi prostředním a pravým pruhem a dikce zákona byla velmi nepřehledná a matoucí, o nekompatibilitě s okolními zeměmi nemluvě. Nadále platí nedodržovaná povinnost vytvářet tuto uličku zcela automaticky, kdykoli je hustota provozu taková, že neumožňuje plynulou jízdu.  

 

Řada dalších změn

Zákon doznal i řady dalších změn, například nově povoluje výstražné majáky jak modré, tak modré a červené barvy, mezi vozidla s právem přednosti v jízdě zařazuje také vozidla zpravodajských služeb, pokud převážejí nosiče s utajovanými informacemi, nebo osoby, kterým poskytují ochranu, drobné změny se týkají oblasti dopravně psychologického vyšetření, zabránění v jízdě (nově je zabráněno řidiči v jízdě, pokud odmítl silniční technickou kontrolu - i v její definici jsou určité změny), zužuje se také rozsah přestupků, za které může policie udělit pouze napomenutí. Podrobněji se změnám, které mohou mít dopad na fleet management, dočtete v magazínu FLEET firemní automobily, který vychází 10. 10. 2018.    

 

 

 

 

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2018 - registrace

Den s Fleetem 2018Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz