iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Evoque a Discovery Sport dostávají plug-in pohon

Evoque a Discovery Sport dostávají plug-in pohon

 
land-rover-0

pondělí, 27. dubna 2020

Nástup plug-in hybridů pokračuje. Nově nabízí tento druh pohonu Land Rover u modelů kompaktní Range Rover Evoque a druhé generace Discovery Sport. Jak nový plug-in hybridní Range Rover Evoque, tak Land Rover Discovery Sport nesou označení P300e a jsou postaveny na platformě pro vozy s motorem uloženým napříč (Premium Transverse Architecture), která byla navržena tak, aby i při instalaci elektropohonu zachovala typické terénní schopnosti obou vozů.

 

Nové verze kombinují zážehový tříválcový motor Ingenium o objemu 1,5 litru s výkonem 147 kW a elektromotor o výkonu 80 kW, který je integrovaný do zadní nápravy a napájený 15kWh lithium-iontovou baterií umístěnou pod zadními sedadly. Obě auta mohou jet v elektrickém režimu rychlostí až 135 km/h. Podle testu WLTP má Range Rover Evoque P300e spotřebu 1,4 l/100 km a v elektrickém režimu ujede až 66 km. Land Rover Discovery Sport P300e může čistě na elektřinu ujet až 62 km a normovaná spotřeba paliva činí 1,6 l na 100 km. Obě hodnoty spotřeby je samozřejmě nutno vnímat jako výsledek normovaného testu, kterého lze v reálných podmínkách dosáhnout jen při splnění tří základních podmínek: shodnou dynamiku jízdy jako v testu, vzdálenost ujetou maximálně jako v testu, nebo nižší (v testu NEDC ujedou PHEV vozy tolik cyklů o délce 12,25 km, dokud nedojde k vyčerpání baterie a poté jeden navíc, obvykle je to tedy okolo 80 km) a plné nabití baterie na začátku jízdy. Na cestách v limitu dojezdu na elektřinu lze dosahovat i nulové spotřeby, na dlouhých cestách bez neustálého dobíjení se spotřeba naopak oproti normovanému údaji zněkolikanásobí.   

U obou nových plug-inů od Land Roveru je přitom z hlediska nakládání s energií možno volit ze tří jízdních režimů. Základním režimem je „Hybrid“, který automaticky kombinuje sílu elektrického a zážehového motoru. Strategie činnosti je přizpůsobována jízdním podmínkám a zbývajícímu množství elektrické energie v baterii. Zadáním cíle do navigace řidič umožní systému využít funkci prediktivní optimalizace energie (PEO). Ten pak chytře zakomponuje trasu a data z GPS pro maximální efektivitu a komfort na vybrané cestě. Druhým režimem je „EV“, který zajišťuje pohon výhradně elektromotorem, s výjimkou potřeby prudkého nárůstu výkonu, kdy se automaticky připojí alespoň krátce také spalovací motor. Třetí režim „Save“ upřednostňuje spalovací motor jako hlavní zdroj pohonu a zachovává nabití baterie na zvolené úrovni pro použití v pozdější fázi cesty.

 

 

Technologie PHEV

Baterie o kapacitě 15 kWh je tvořena 84 prismatickými články, které jsou uspořádány do sedmi 50Ah modulů po 12. Spodní stranu baterií chrání 6 mm silný ocelový plát, aby se nijak nezměnily charakteristické schopnosti vozu v terénu.

Pokročilý pohon zadní nápravy (ERAD) obsahuje lehký, kompaktní a efektivní synchronní motor s permanentními magnety. Kvůli prostorové optimalizaci zástavby jsou poloosy soustředné s motorem a jednostupňovou převodovkou. Měnič napětí je rovněž integrován do obalu ERAD. Modul ERAD je zastavěn do zavěšení zadních kol Integral Link. Umístění PHEV systému snižuje polohu těžiště o 6 procent a dále optimalizuje rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu.

V rychlostech nad 135 km/h je elektromotor odpojen, aby byl snížen odpor a tím optimalizována efektivita. Když rychlost klesne pod tuto hranici, je znovu připojen.

Kompaktní vysokonapěťová rozvodná skříň (HVJB) pod předními sedadly je další technická novinka. Zahrnuje stejnosměrný převodník (mění vysoké napětí z hybridní baterie na nízké napětí pro podporu 12V sítě) a 7kW palubní nabíječku, která je používána k nabíjení baterie hybridního pohonu, když je auto připojeno.

Vedle ní je umístěn řemenem poháněný integrovaný startér-generátor (BISG), který díky inteligentní řídicí elektronice může rekuperovanou energii poslat do vysokonapěťové baterie a uchovat ji pro pozdější využití, nebo ji okamžitě znovu použít na podporu schopností pohonu všech kol.

Namísto tradičních brzd s podtlakovým posilovačem je použit nový brzdový systém „brake-by-wire“. Ten kombinuje regenerativní brzdění s klasickými brzdami. Systém je při regenerativním brzdění schopen dosáhnout zpomalení až 0,2 g a maximalizuje využití kinetické energie vozu k dobíjení baterie.

 

 

Nabíjení: střídavě i stejnosměrně

Vozy s technologií PHEV se dodávají s domácím nabíjecím kabelem (zásuvka na 220 V), která umožňuje nabít baterii z běžné zásuvky za šest hodin a 42 minut. Pro rychlejší dobíjení jsou určeny kabely Type 2/Mode 3, které umožní připojení do domácího 7kW wallboxu, nebo do veřejné nabíječky se střídavým proudem. Vybitá baterie se tak doplní na 80 procent své kapacity za hodinu a 24 minut. Oby nové plug-iny od Land Roveru jsou ovšem vybaveny také dobíjením stejnosměrným proudem (doposud měl tuto možnost mezi PHEV pouze Mitsubishi Outlander). Systém umožní využít výkon až 32 kW, takže dobití na 80 procent netrvá za optimálních podmínek (není přehřátá baterie, nebo nenastane jiný problém snižující automaticky dobíjecí výkon v zájmu ochrany baterie) déle než půl hodiny. Kryt zásuvky pro nabíjení je umístěn na levém zadním blatníku, na pravé straně se nachází víčko hrdla palivové nádrže.

Prostřednictvím inteligentní aplikace Land Roveru pro chytré telefony InControl Remote lze sledovat stav nabití vozu, připravit auto dopředu na cestu, nebo nastavit časovač nabíjení tak, aby využíval výhod tarifů mimo energetické špičky. Lze tak například automaticky nastavit stav baterie a teplotu uvnitř vozu před jízdou s využitím napájení ze sítě.

 

Tříválec: lehký a úsporný

Zážehový tříválec o objemu 1,5 litru je nejnovějším přírůstkem v rodině modulárních motorů Ingenium, které tak nyní existují ve tříválcovém, čtyřválcovém a šestiválcovém provedení. Tříválec je o 37 kg lehčí než čtyřválec a dosahuje výjimečně nízkého vnitřního tření, což přispívá k jeho úspornosti. Výfukové svody jsou integrovány do hliníkové hlavy válců a pomáhají tak k rychlejšímu ohřívání motoru. Zároveň zkracují délku výfukových kanálů k turbínovému kolu turbodmychadla a zrychlují tak jeho odezvu.

Tříválcový motor je stejně jako mild-hybridní verze se čtyřválcovými motory vybaven integrovaným, řemenem poháněným startér-generátorem (BISG). Pracuje spolu s ERAD při regenerativním brzdění, nabíjí baterii pomocí rekuperace a ve srovnání s tradičním startérem dovoluje rovněž jemnější, tišší a rychlejší fungování stop-start systému.

Motor je standardně spojen s osmistupňovou samočinnou převodovkou, která byla navržena tak, aby odpovídala výkonu a točivému momentu tříválcového motoru a je o 5 kg lehčí než devítistupňová převodovka používaná v ostatních verzích.

 

 
 

Související články

 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 

Mimořádná vydání

Tour de Fleet 2020 - registrace

Den s Fleetem 2020Pardubice

Newsletter

Archiv
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz