Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2017 » Pokyny na cestě

Pokyny na cestě

 
02-2017

čtvrtek, 6. dubna 2017

Prudký rozvoj e-Commerce s sebou přinesl také zásadní nárůst objemu přepravy zboží k jednotlivým zákazníkům. Na rozdíl od nákladní dopravy, kde kamion typicky míří od jednoho dodavatele k jednomu odběrateli, se kurýr každý den vydává z expedičního skladu na několik, někdy i několik desítek různých adres. Stoupající nároky na efektivitu a komfort obsluhy koncového zákazníka si vynutily v tomto odvětví malou revoluci.

 

I když jsou nadále k dispozici klasické poštovní služby, stále hojně využívané pro drobné zásilky, které doplnil systém výdejních míst jako Ulozenka.cz nebo Zasilkovna.cz, význam kurýrní dopravy automobily kategorie N1, případně N2 v posledních letech zásadně vzrostl. A tlak na efektivitu rozvozu a jeho operativní změny přiměl jednotlivé společnosti k investicím do hardwarových a softwarových nástrojů. A v praxi je to znát: kurýrů s deskami plnými dokumentů ubývá, stále více se setkáváme s kurýry, kteří využívají aplikace pro smartphony a tablety, případně dokonce speciální hardware. Cílem je jednak snížení administrativy a nutnosti tisknout a archivovat denně stovky dokumentů, ale také, či především, zrychlení procesu, zjednodušení logistiky a její vyšší pružnost.  

Z hlediska kvality obsluhy klienta již totiž přestává stačit standardní doručení „v průběhu dne“, které pro zákazníka představuje mnohdy nutnost celodenního volna pro čekání na kurýra, stejně jako možnost volby doručení „dopoledne či odpoledne“. Pro mnoho zákazníků je důležité vědět, kdy se kurýr dostaví a tomu přizpůsobit svůj časový program. Tím vzrostly také nároky na možnosti trackingu a změny parametrů závozu dané zásilky ještě v době, kdy je kurýr na cestě. Takové systémy jsou již komplexním systémem, který má zatím k dispozici pouze několik největších a nejprogresivnějších společností.   

Menší společnosti, které vlastní systém nemají, mohou využít jednodušších komerčních systémů, jako je například e-Dispečink. Dispečeři aplikaci obsluhují prostřednictvím webového rozhraní, do kterého mohou přistupovat odkudkoliv, bezpečnost je zajištěna kontrolou IP adres a připojením přes VPN. Řidičská aplikace je dostupná ve třech provedeních (pro prostředí Windows i pro zařízení Android a iOS) a celý systém dokáže pracovat s daty z GPS, takže zajišťuje okamžitý přehled o pozici všech vozů, o trasách trasy zakázek a podobně.

Jak pro velké doručovací společnosti, tak pro nezávislé kurýry vznikly v poslední době také agregátory poptávky přepravy, jako jsou zaslat.cz nebo převezu.cz. Zákazník si stáhne danou aplikaci a v ní zadá požadavek na přepravu. Následně si může vybírat z nabídek, které mu zašlou kurýři registrovaní v systému. Například systém zaslat.cz nabízí možnost průběžného sledování pohybu zásilek pomocí push notifikací či možnost online platby prostřednictvím brány GoPay.  

 

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 2/2017

K dispozici také v elektronické podobě zde

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz