Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet dodavatel » Už je to uděláno: PSA kupuje Opel s Vauxhallem

Už je to uděláno: PSA kupuje Opel s Vauxhallem

 
peugeot-1

pondělí, 6. března 2017

Ze skupiny PSA se stane druhá největší evropská automobilka po Volkswagenu. Na dnešní tiskové konferenci oznámil americký General Motors, že se s francouzskou automobilkou zahrnující značky Peugeot a Citroën dohodl na odprodeji své ztrátové divize, která zahrnuje také značku Vauxhall, za 2,2 miliardy eur.

 

Zahrnutí Opelu do skupiny PSA by se mělo do roku 2026 projevit úsporami ve výši 1,7 miliardy eur. Podle plánů by se měl dosud ztrátový Opel dostat v roce 2020 na dvě procenta provozního zisku a v roce 2026 by to mělo být již šest procent.

Management a vlastníci PSA věří, že zvýšením produkce celé skupiny o cca 1,2 milionu vozidel ročně, což je objem výroby Opelu, získají prostor pro další úspory celé skupiny v oblasti nákupu, vývoje i výroby.  „Jsme si jisti, že se návrat Opelu a Vauxhallu k ziskovosti s naší podporou výrazně urychlí. Díky tomu, že jsme již společně připravili úspěšné produkty pro evropský trh, víme, že Opel a Vauxhall jsou pro nás správný partner,“ uvedl šéf skupiny PSA Carlos Tavares, který věří, že v dohledné budoucnosti by mohla skupina vyrábět ročně pět milionů vozů (v současnosti je to 3,15 mil. za PSA a 1,2 za Opel). Současné prodeje vytvářejí subjekt s 16% podílem na evropském trhu, lídr, kterým je koncern Volkswagen ovládá 24 %.

Součástí obchodu jsou také finanční aktivity GM v Evropě, které z poloviny zůstávají PSA a druhou polovinu zakoupí BNP Paribas, banka, do jejíž skupiny spadá také leasingová společnost Arval.   

 

Od smělých plánů k umírněné spolupráci

Americký GM získá jednak hotovost, kterou může použít pro zpětný odkup svých akcií a pro investice. Podle dohody má také GM možnost odkoupit zaručené množství akcií PSA. PSA také dodrží závazek Opelu na dodávky určitých modelů pro australský Holden a americký Buick. PSA a GM také hodlají i nadále spolupracovat na technologiích budoucnosti, jako je například palivový článek. Ostatně PSA a GM spolupracují v rámci řady různých joint venture programů a mají k sobě velmi blízko i historicky. GM v roce 2012 zakoupil 7% podíl v PSA a jednalo se o několika dalších krocích, jako byl prodej Opelu francouzské automobilce, stejně jako o navýšení podílu GM v PSA na takovou úroveň, že by americká automobilka de facto skupinu PSA převzala. A na stole byla i možnost sloučení obou automobilek do jednoho konglomerátu pod novým označením (něco jako provedli Fiat a Chevrolet spojením do skupiny FCA). Z velkých námluv nakonec sešlo, a tak namísto toho nakonec v roce 2013 GM svůj podíl v PSA prodal. To byl sice konec velkolepých plánů na sdílení platforem a společnou výrobu i vývoj, nicméně nikoli konec spolupráce. Nový kompaktní Opel Crossland X je toho důkazem, neboť je postaven na platformě PSA.

 

Carlos Tavares a Mary Bara (General Motors CEO) stvrzují dohodu o Opelu a Vauxhallu na dnešní tiskové konferenci. 

 

Odsunutý problém

General Motors má v současnosti své tradiční domácí značky, ať už se jedná o Buick, Chevrolet, Cadillac či GMC, pod kontrolou a dopady bankrotu z roku 2009 se podařilo překonat. Mimo jiné i díky bolestivé restrukturalizaci, která znamenala konec několika dalších značek. Skončil Saturn, Pontiac a také Hummer. Ještě dříve automobilka zlomila hůl nad značkou Oldsmobile (poslední vůz opustil výrobní linku v roce 2004). Rozkošatělé portfolio se postupně tenčilo. Spadaly do něj i tři evropské automobilky, které původně neměly nic společného: Saab, Vauxhall a Opel. A zatímco švédská značka pobyla v portfoliu amerického giganta relativně krátce a v jeho nevlídné náruči de facto zemřela, automobilky Vauxhall a Opel jsou s GM svázány o poznání déle. Vauxhall od roku 1925, Opel od roku 1929. Zdecimovaný, ale díky státní pomoci (nikoli díky skvělému managementu) zpět na nohy postavený koncern GM zvažoval v době krize vedle likvidace amerických značek také prodej Opelu a s ním i Vauxhallu, protože ten je dnes již de facto jen jinou obchodní značkou pro téměř identické produkty. Opel nakonec v sestavě GM setrval.

GM ale v Evropě už dlouho nevydělal ani cent, značky Opel a Vauxhall pro něj představují jednosměrný „penězovod“, odčerpávající finanční prostředky. Opel nastřádal od roku 2000 celkovou ztrátu 15 miliard eur. GM navzdory ztrátovosti nechal tuto automobilku výrazně investovat do vývoje, což se rozhodně kvalitativně projevilo. Nyní má Opel například nové diesely. Jenže je otázkou, zda jejich vývoj nakonec kvůli hysterii, která kolem vznětových agregátů vládne, vůbec umoří.

 

Konec i začátek

A tak se po sedmi letech téma prodeje otevřelo znovu. Podle všeho celý proces rozhodování, zda se Opelu zbavit, nebo ne, urychlil Brexit a s ním spojená nejistota ohledně jeho dopadu na evropský autoprůmysl. Vauxhall se měl vloni již dostat z červených čísel, nicméně oslabení libry nakonec způsobilo ztrátu 300 milionů dolarů. Vedení PSA věří, že se podaří vše poměrně rychle změnit. Opel dobře zná, Vauxhall tedy také. Navíc je pro něj tato značka velkým konkurentem na britském trhu, kde je jinak Peugeot poměrně populární. Tím, že udělá z Vauxhallu svou značku, tak může získat dvakrát. A je toho víc, co PSA získá: posílísvou pozici na německy hovořících trzích a dostane se také k pohonu všech kol, jehož vývoj Francouzi trestuhodně zanedbali a nyní, v době konjunktury aut kategorie SUV, na to doplácejí. Peugeot představil modely 3008 a 5008 nové generace, navzdory vnějším znakům je však je lze jen stěží zařadit mezi SUV, protože pro ně nemá pohon všech kol. Takže jsou obecně považovány spíše za crossovery. Bohužel, novinky jsou postaveny na platformě, která zřejmě instalaci pohonu všech kol neumožňuje, a tak se změnou bude nutno počkat až na další generaci. Do té doby se však může o pozici na trhu poprat Opel se svým novým kompaktním modelem Mokka X a později s větším Grandlandem X, který se bude mimochodem vyrábět ve Francii.   

 

Zleva: CEO skupiny PSA Carlos Tavares, CEO General Motors Mary Bara a CEO Opelu Karl-Thomas Neumann na tiskové konferenci. 

 

 

Domácí úkoly pro PSA

Skupina PSA se otřepala z finančních problémů, ze kterých jí před čtyřmi lety pomohla vláda a joint-venture partner Dongfeng (výroba vozů Peugeot pro čínský trh). V roce 2015 se dokázala po sérii restrukturalizačních a úsporných opatření vrátit k ziskovosti a za rok 2016 vykázala zisk 2,7 miliardy eur. Díky tomu bude letos automobilka poprvé od roku 2011 vyplácet akcionářům dividendy.   

Novou výzvou bude pro vedení PSA správné uchopení procesu integrace Opelu a Vauxhallu do jedné skupiny, a to z logistického i marketingového pohledu. Bude nutno udržovat mezi značkami rozdíly, které jim umožní samostatnou pozici na trhu s minimální „kanibalizací“. Výhodou jsou v tomto ohledu odlišnosti v postavení Opelu či Vauxhallu oproti Peugeotu a Citroënu na některých trzích. I tak bude nutno od sebe všechny značky dostatečně odlišit. V případě koncernu Volkswagen, se ukázalo, že diferenciovat dvě značky masového segmentu s produkty ve stejných kategoriích ještě lze, ale tři jsou už problém. Neustálé „kotrmelce“ Seatu jsou toho důkazem... 

 

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz