Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2016 » Modrá je dobrá

Modrá je dobrá

 
2-2016

čtvrtek, 14. dubna 2016

AdBlue není palivové aditivum, jak se občas někdo domnívá, ale tekutina nezbytná pro funkčnost selektivní katalytické redukce ve filtrech SCR, určených pro redukci emisí oxidů dusíku na úroveň, kterou si vyžádala emisní norma Euro 6. Řada zákazníků se jim snaží vyhýbat, ale to je chyba...

 

Ne všechny nové turbodiesely jsou vybaveny aditivací AdBlue, u některých se daří jejich produkci NOx udržet v limitu díky jednoduššímu (a levnějšímu) bezaditivnímu akumulačnímu katalyzátoru LNT, který bývá integrován s oxidačním katalyzátorem. Když se LNT zanese, dojde k jeho automatické regeneraci zvýšením teploty výfukových plynů. Schopnosti LNT jsou ovšem omezené, a proto je určen jen pro méně výkonné diesely, u kterých se podařilo dosáhnout relativně příznivé produkce NOx již během spalování.  I proto se dnes snaží automobilky o snižování hmotnosti vozidel: s menší hmotností lze dosáhnout stejné jízdní dynamiky při použití méně výkonného agregátu.

V nevýhodě jsou velká SUV a MPV, ale třeba skupina PSA Peugeot Citroën montuje SCR systém prakticky i do malých dieselových aut, a to přesto, že se jedná o poměrně nákladnou záležitost. AdBlue tuhne při  - 11°C, takže je třeba celý systém v zimě vyhřívat. Výhodou SCR oproti neaditivovanému LNT ovšem je, že motor není třeba nutit do co nejnižších emisí NOx při spalování. Lze jej nechat pracovat optimálně, což má příznivý vliv na spotřebu.

 

Nebojte se strašidel

Z „močoviny“, tedy AdBlue, jak zní obchodní název, se někdy dělá větší strašák, než jakým je. I když se jedná o další kapalinu, kterou je nutno hlídat (vedle paliva, oleje či kapaliny do ostřikovačů), není její doplňování každotýdenní záležitostí. Zásoba v nádrži by měla v optimálním případě vydržet na celý servisní interval (a následné doplnění během „garančky“ v sevisu), ale většinou je třeba doplňovat dříve. Spotřeba se přitom pohybuje okolo jednoho litru na tisíc kilometrů.

Na rozdíl od prvních aut s tímto systémem jsou dnes plnicí hrdla dobře přístupná pod jedním víčkem s hrdlem palivové nádrže a AdBlue buď dotankujete z výdejního stojanu (nejlevnější řešení), nebo z kanystru. Prodávají se balení po pěti či deseti litrech, ale doplňování z nich není dvakrát pohodlné. Lze zakoupit i speciální balení 1,89 l (půl galonu) s bajonetovým uzávěrem, u kterého nehrozí potřísnění. Je to sice nejdražší, ale pohodlné řešení a není od věci mít dvě tato balení v kufru pro případ nouze. 

 

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 2/2016, který vychází ve společné distribuci s týdeníkem Ekonom 14. dubna 2016.

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz