iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 2 / 2016 » Napětí pod kapotou

Napětí pod kapotou

 
2-2016

čtvrtek, 14. dubna 2016

Elektromobily jsou dnes v automobilismu jedním z hlavních témat diskusí. A také tématem, které patří k nejkontroverznějším. Mají své zastánce a odpůrce. Umírněné i fanatické. Objevují se velké výhrady i přehnaně oslavné ódy. Mnoho kritiků se nicméně dopouští ve svých výhradách jednoho zásadního omylu, od kterého se pak odvíjí řetězec omylů dalších. Argumentují tak, jako by měly do tří let jezdit po silnicích pouze elektromobily. Při této premise pak většina jejich argumentů samozřejmě „funguje“. Něco takového by byl opravdu obrovský problém. Ale právě proto k tomu nedojde...

 

Elektromobily jsou díky jednoduchosti konstrukce a průběhu točivého momentu elektromotoru oproti konvenčním autům v mnoha věcech ve výhodě. A naproti zakořeněným představám nejsou ani trochu nudné. Jak ostatně extaticky vykřikoval Richard Hammond v Top Gearu za jízdy s elektrickým McLarenem P1: „Lidi se ptají, co budete dělat, až budou na světě jen elektromobily? Víte co? Jezdit jako šííííílenci! Akorát potichu!“ Nemusí se přitom jednat o tak nedostupné auto, i s běžným elektromobilem může být jízda zajímavá. Jenom ten dojezd, no... A ta cena, no... A to dobíjení, no... Tři hlavní výhrady, tři výzvy pro vědce, konstruktéry, ekonomy a energetiky. Ale všechno je jednou poprvé a vše se vyvíjí. Navíc, a to může být pro někoho překvapivé, se nepočítá pro dohlednou budoucnost (řádově 100 let) s tím, že by byla všechna auta na elektřinu. Naopak, diverzifikace druhů pohonu je z ekonomických, ekologických i geopolitických důvodů více než vhodná. Takže pokud vám spalovací motor přirostl k srdci, nikdo vám jej ještě dlouho nevezme. Podívejme se nyní detailněji na největší výhrady vůči elektromobilitě a odhadněme míru jejich relevance.

 

Elektromobil má malý dojezd a pro praktické využití je nevhodný

fakt: 70 %

omyl: 30 %

První generace moderních elektromobilů nabídla praktický dojezd maximálně 150 km v optimálních a třeba jen 90 km v nejméně vhodných podmínkách. A to opravdu není mnoho. I proto zaznamenala pouze omezený rozvoj. Byla však důležitá pro další vývoj. Dnes nastupuje generace druhá, která nabídne okolo 300 km praktického dojezdu. Je to dost? Pro běžné každodenní používání určitě ano, pro dálkové cesty nikoli. A na elektromobily s dojezdem 500 a více kilometrů si ještě zhruba pět let počkáme. Zatím tedy dojezd elektromobilů determinuje jejich využití, nicméně značné části populace by již dnes pro běžné používání s výjimkou několika málo delších cest ročně takový elektromobil stačil.

 

Elektromobil je příliš drahý, jeho pořízení se nevyplatí

fakt: 80 %

omyl: 20 %

Drahý zatím je, ale jestli se vyplatí, nebo ne, to je složitější otázka. Suma na cenovce toho ve skutečnosti moc neříká. Teprve celkové náklady na provoz (TCO – Total Cost of Ownership) určí, jak výhodná nebo nevýhodná koupě to které auto bylo. U elektromobilů se v současnosti TCO určuje těžko, protože vzhledem k poměrně rychlému vývoji nevíme, jak budou za nějakých šest až osm let vypadat zůstatkové ceny dnešních modelů. A rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou cenou je alfou omegou celého výpočtu... Z hlediska nákladů na pohonné hmoty lze zatím (do případné spotřební daně na „trakční“ elektřinu) s elektromobilem ušetřit cca 1,50 Kč/km, další částku, zhruba 0,50 Kč/km, ušetříme na servisu a opotřebení. To je 200 000 Kč během 100 000 km, což vyšší cenu elektromobilu nevyváží, protože rozdíl mezi srovnatelnými modely nižší střední třídy je okolo půl milionu. Takže zatím je to záležitost pro nadšence a zákazníky v zemích s dotacemi. Ale situace se bude postupně měnit ve prospěch elektromobilů s tím, jak bude klesat cena akumulátorů a stoupat produkce.  

 

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 2/2016, který vychází ve společné distribuci s týdeníkem Ekonom 14. dubna 2016.

 

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz